Regeringen håber at høste betydelige økonomiske fordele ved at digitalisere administrationen af sygedagpenge.
Hvert år indsender danske virksomheder over en million indberetninger om sygefravær og og anmodninger om refusion. De ansatte i den kommunale sygedagpengeforvaltning bruger 40 procent af deres tid på at administrere blanketter og foretage udbetalinger.
Derfor er digitalisering af sagsbehandlingen et af nøgleelementerne i regeringens nye handlingsplan, der skal reducere sygefraværet, der årligt betyder, at 140.000 personer er væk fra arbejdsmarkedet.
Erhvervsministeriet har således tidligere beregnet, at der vil være godt 400 millioner sparet ved at digitalisere virksomhedernes indberetninger af sygefravær.
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) foreslår derfor, at virksomhedsportalen virk.dk udvides, så alle virksomheder digitalt kan indberette længerevarende sygefravær og anmode kommunerne om refusion af sygedagpenge.
Ministeren vil også få udviklet såkaldte digitale redskaber, der skal understøtte sagsbehandlingen. Det skal ske ved digital sagsstyring og elektroniske tjeklister.
Beskæftigelsesministeren har afsat 60 millioner kroner i 2005 og yderligere 50 millioner kroner de efterfølgende år til at forbedre kommunernes håndtering af sager om sygefravær.