Bank skærer 70 procent af it-projekterne bort

Lån & Spar Bank har fået styr på antallet af udviklingsprojekter, der ikke giver fuld valuta på bundlinjen.

Artikel top billede

Bedre overblik og benhård prioritering af udviklingsprojekterne. Sådan har Lån & Spar Bank reduceret antallet af sine udviklingsprojekter med 70 procent.

Banken har, ligesom de øvrige banker, løbende skullet trimme og tilpasse forretningen til markedsvilkårene. Derfor har det været vigtigt, at alle it-udviklingsprojekterne skal skabe værdi for bankens forretninger og kunne ses på bundlinjen.

Peter Mølkjær, som er ansvarlig for porteføljen af udviklingsprojekter i Lån & Spar Bank, forklarer, at alle bankens udviklingsprojekter bidrager med værdi, men at alle naturligvis ikke bidrager lige meget.

"I et omskifteligt marked kan det være svært at få stoppet projekter, der måske tidligere gav stor værdi til banken, men som på grund af ændrede markedsforhold nu bidrager mindre," siger Peter Mølkjær.

Han mener, at banken har været god til at køre enkeltprojekter, og at projekterne oftest har været drevet af entusiastiske medarbejdere. Men den form for succes kan også være farlig, siger han:

"Mere vil have mere, og vi havde fået oparbejdet en portefølje på langt over 100 projekter, der skulle skabe ændringer i en organisation på 375 medarbejdere. Det var ikke holdbart i længden."

Projekter efter strategi

Af de 100 udviklingsprojekter, der kørte, er der kun 30 tilbage i dag.

Reduktionen i antallet af projekter er gennemført ved hjælp af en simpel porteføljestyringsmodel, der prioriterer de forskellige projekter efter kriterier, der hænger tæt sammen med bankens strategiske mål.

Modellen er udviklet i samarbejde med det danske konsulenthus Peak Consulting, der leverer governance-løsninger.

Prioriteringen af projekterne er sket ud fra i hvor høj grad, det enkelte projekts gennemførsel kan forventes at øge salget, tilfredsheden hos kunder og medarbejdere, mulighederne for at styre projektets omkostninger, og om projektet er påkrævet for at overholde lovkrav.

Ud over besparelser har det lavere antal projekter givet højere medarbejdertilfredshed, konstaterer banken.

"Vores medarbejdere har i dag lettere ved at forstå, hvorfor et projekt eventuelt skal afbrydes til fordel for et andet," siger Peter Mølkjær.

Han vurderer, at gennemførsel af projekter nu foregår mere effektivt, med mere klare målsætninger og deadlines for, hvornår et projekt skal være færdigt.

"I dag kan banken hurtigere og lettere tilpasse sig lovkrav og markedsudvikling. Tiden fra idé til endeligt produkt er blevet kortere, og kvaliteten i vores løsninger er blevet bedre," siger Peter Mølkjær.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S