Artikel top billede

Stop bare med at tænke selv: Det er helt dødt

Klumme: Internettet går ud over vores evner på mange måder. Men gør os også samtidig skarpere. Og det kan vi lære noget af.

Den kendte science fiction-forfatter Isaac Asimov skrev i 1988, at vi en dag i hvert hjem ville have adgang til computere, der var forbundet med megastore databaser af information, som vi kunne spørge om hvad som helst og få svar.

På den måde forudså han internettets udbredelse.

Og vi bruger det i den grad.

Jeg sidder tit i diskussioner, hvor man lige tager tablet'en eller telefonen og googler de fakta, man har brug for.

Det har dog ført til diskussioner om, hvad den måde at bruge information på gør ved vores hjerne.

Rammer indlæringsevne

Et af de mere prominente indlæg kom fra Nicolas Carr i 2008 under overskriften "Is Google Making Us Stupid?".

Her argumenterede han for, at vores evne til indlæring bliver forringet på grund af internettet.

Denne og lignende historier er gået jorden rundt med internet-hastighed de seneste par år.

Enkelte studier påstår endda at have vist fysiske ændringer i hjernen hos mennesker, der bruger internettet rigtig meget.

Nogle af de vigtigste anklagepunkter omkring internettet er:

Bliver overfladiske

Vi bliver overfladiske, fordi vi kun skimmer information, og dermed mister vi evnen til fordybelse og evnen til at koncentrere os

Vi mister evnen til at huske - studier viser, at hvis information er tilgængelig holder vi op med at huske dem.

Vi bliver afhængige af teknologien - vi bliver frustrerede, hvis vi en periode ikke har adgang til information, og der tales om direkte "internet afhængighed"

Vi fokuserer ukritisk på det nye i stedet for kvalitet - ønsket om hele tiden at få den seneste information tager fokus væk fra at bruge lidt mere tid til at finde kvalitetsinformation.

Vi bliver mindre kreative, da nogle forskere mener, at kreativitet hænger sammen med at huske og overskue store mængder af information (i hjernen, altså)

Sådan gør internettet vores hjerne langt bedre

Men som alle andre mønter har også denne to sider, og man kan med lige så stor ret argumentere for, at internettet faktisk gør os klogere.

Denne skole peger blandt andet på følgende fordele:

Vi kan bruge energien på komplekse tankeudfordringer i stedet for at bruge den på at huske en hel masse trivielle fakta.

Kan finde information

Vi bliver gode til at finde information, når vi har brug for den, i stedet for at huske på den.

Faktisk bliver vi klogere, fordi vi har adgang til større mængder af information, bliver bedre til at håndtere den og træffer mere kvalificerede beslutninger på basis af den.

Vi bliver bedre til at sortere i information og identificere det mest relevante og mest korrekte

Så hvad er egentlig sandheden her? Ingen af delene, hvis du spørger mig.

Som så ofte før er det spørgsmålet, der er forkert.

Vi tilpasser os de ændrede vilkår

I virkeligheden er der blot tale om en helt naturlig udvikling, hvor mennesket darwinistisk tilpasser sig de ændrede omgivelser i et informationssamfund.

Nøgle-ordene er forandring og evnen til at tilpasse sig og overleve i det nye samfund.

Intet nyt her - det er menneskets historie.

Om man så bliver mere eller mindre klog er noget vrøvl.

Vil vi stadig være i stand til at sende en mand til månen, være i stand til at opfinde nye teknologier og være i stand til at udvikle vores samfund?

Ja, i høj grad.

Vil vi gøre det på en anden måde end tidligere?

Ja, i høj grad.

Diskussionen om, hvorvidt vi bliver mere eller mindre kloge, er ligegyldig.

Per Andersen er principal consultant i Capgemini.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere