Så chokerende langsomme er de populære online lagertjenester

Microsoft SkyDrive, Google Drev og Dropbox er ekstremt langsomme, når der skal overføres mange data ad gangen. Det kan tage adskillige dage at uploade flere gigabyte filer.

Så chokerende langsomme er de populære online lagertjenester

På papiret lyder det fantastisk: Få 5, 10 eller endnu flere gigabyte gratis lagerplads online - eller i skyen som det populært kaldes. 

Det tilbyder en række webtjenester som Microsofts SkyDrive, Google Drev og Dropbox.

Den gratis lagerplads kan bruges til dokumenter, billeder og videooptagelser, og det er naturligvis praktisk at have indhold online, så det ikke bliver væk, hvis en tyveknægt har besluttet, at din bærbare computer er dagens fem-finger-tilbud.

Hvis du vil have mere plads online, skal du bare svinge dankortet, og du kan købe ekstra lagerplads.

Det virker som en rigtig smart løsning, især hvis du måske bruger onlinetjenesterne til backup af store datamængder eller måske professionelt til tunge arbejdsfiler.

Der er bare et stort problem, og det er hastigheden.

Langsomme selv på superforbindelse 

Vi har testet Microsoft SkyDrive, Google Drev og Dropbox, og det er chokerende, så lang tid det tager at smide filer op og hente dem ned igen. 

Så længe der er tale om små filer, er der ikke det store at klage over, men hvis du skal til at jonglere med lidt større data og mange filer ad gangen, er der udsigt til lange ventetider.

Vi testede med den fælles bredbåndsforbindelse for redaktionerne på PC World, ComOn og Computerworld.

Ifølge Bredbåndsmåleren fra IT og Telestyrelsen er hastigheden omkring 70 mbit/s ned og 30 mbit/s op. Altså langt højere hastighed end de fleste almindelige forbrugere eller små virksomheder har adgang til.

Alligevel tog det flere timer at uploade og downloade en blandet mængde filer med billeder og musik på 2,7 gigabyte til de tre webtjenester.

SkyDrive er samlet set den værste

Med Microsoft SkyDrive gik der 40 minutter, før indholdet var uploadet, og vi måtte vente to timer på at få det hele hentet ned igen.

Dropbox var næsten lige omvendt. Her tog det omkring 1 time og 45 minutter at lægge de 2,7 gigabyte filer op, mens det blot tog cirka 25 minutter at få dem tilbage på computerens harddisk igen.

Med Google Drev (eller Drive på engelsk) fik vi den bedste gennemsnitstid, når upload og download lægges sammen. Det tog 45 minutter at uploade alle data, og de var downloadet på lidt over en halv time.

Især problemer med SkyDrive

Som nævnt er testen udført på en rasende hurtig forbindelse, men på mere ordinære bredbåndsforbindelser er der udsigt til meget længere ventetider.

Nettet er fyldt med skrækhistorier om både Dropbox samt Google Drev og især Microsofts SkyDrive, hvor brugere har brugt flere dage på at få uploadet flere gigabyte data. 

Selv på forholdsvis hurtige bredbåndsforbindelser er der problemer.

"SkyDrive upload er alt for langsom. (Min) hastighed er hurtig nok 50/5, og Dropbox er meget hurtigere. Forsøger at uploade 50 gigabyte, og efter to aftener mangler der stadig 35 gigabyte" skriver brugeren Lomax_hjs på Microsofts Answers, og han er ikke den eneste.

Flere brugere nævner i Microsofts forum, at de er skiftet fra Dropbox til SkyDrive og har betalt for ekstra lagerplads på softwaregigantens webtjeneste. Flere af dem føler sig snydt og kræver at få deres penge tilbage.

Har kendt problemet i flere måneder

Der er også danskere, som har problemer med SkyDrive. 

De blev påpeget tilbage i foråret, og Microsoft meldte tilbage til de danske brugere, at der blev arbejdet på en løsning.

Her fem måneder senere er der fortsat danske SkyDrive-brugere, som oplever meget langsomme up- og downloadtider.

For 14 dage siden skrev brugeren HansJ på Microsoft Answers:

"Jeg har installeret (SkyDrive) klienten på Windows 7 og har tilkøbt mig 100 gigabyte ekstra plads. Jeg har så sat den til at uploade cirka 20 gigabyte. Den har nu stået i 9 timer og har kun sendt nogle få gigabyte. Jeg har 10 Mbit i upload."

Vi ville gerne have spurgt Microsoft, hvorfor SkyDrive er så langsom til store filer, og om det er rimeligt at betale for en lagertjeneste, hvor det kan tage flere dage at uploade og downloade filer - selv på hurtige bredbåndsforbindelser.

Det har dog ikke været muligt at få en kommentar fra Microsoft.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere