It-fejl forsinker børnebidrag til tusinder af enlige mødre

En it-fejl hos udbetaling Danmark betyder, at tusinder af enlige forsørgere har fået udbetalt deres ekstra børnebidrag for sent.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

It-bommert: Pensionister skal betaler ekstra børnebidrag

Gigantisk dansk it-systemi luften - sådan er det gået

Op mod 5.600 enlige forsørgere, langt de fleste enlige mødre, har modtaget deres ekstra børnebidrag for sent.

Det skyldes en it-fejl hos Udbetaling Danmark, der netop har overtaget en lang række udbetalinger af offentlige ydelser som kommunerne tidligere stod for.

Det fortæller vicedirektør hos ATP, Carsten Bodal, der har ansvaret for kundeservice hos Udbetaling Danmark.

Han fortæller, at de op til 5.600 modtagere af det ekstra eller forhøjede børnebidrag potentielt kan have fået pengene helt op til halvanden uge forsinket, afhængigt af, hvornår den anden forælder rent faktisk har indbetalt pengene.

Men for de fleste vil forsinkelsen maksimalt være på en uge.

Tusinder berørt

Det præcise antal berørte personer afhænger samtidigt af, om den anden forældrene overhovedet betaler til tiden.

Carsten Bodal vuderer, at det er godt og vel halvdelen som ikke betaler, og som derfor får opkrævet beløbet hos Skat.   

Det ekstra børnebidrag kommer i modsætning til det normale børnebidrag ikke til udbetaling på forskud.

Først når forælderen har indbetalt beløbet, kommer pengene et par dage senere til udbetaling på modtagerens Nem-konto. 

Derfor afhænger dispositionsdatoen i forvejen af, hvornår pengene bliver indbetalt, fortæller Carsten Bodal.

Opdagede ikke fejlkørsel

Men ved en fejl har Udbetaling Danmarks it-system ikke kørt indbetalingerne fra forældrene ind som det skulle. Og det har forsinket det ekstra børnebidrag.

"I sidste uge har vi haft en forsinkelse på et par ekstra dage, hvor der ikke blev kørt penge ind," siger Carsten Bodal.

Her er grunden til fejlen

Carsten Bodal fortæller at forsinkelsen skyldes en menneskelig fejl.

"Det har simpelthen været manglende kontrol, hvor vi ikke opdagede at det her job, det ikke kørte," siger han.

Med andre ord var systemet sat forkert op, sådan at systemet ikke selv alarmerede om, at en systemkørsel af indbetalinger gik galt.

"Og det skulle vi have opdaget. Der skulle have været en kontrol på, som kom og sagde, at selve indlæsningen af pengene ikke var gået rigtigt," siger han.

Ikke godt nok

Han fortæller, at virksomheden nu har rettet fejlen, og at alle burde have fået deres børnebidragspenge på nuværende tidspunkt. Siden hændelsen har firmaet da også kørt penge ind dagligt, fortæller Carsten Bodal.

Er det rimeligt, at de der har mest brug for pengene, mangler et for dem væsentligt beløb i dagevis ekstra?

"Det er det selvfølgelig ikke. Det er meget vigtigt for os, at de får deres penge til tiden. Uanset beløbsstørrelsen," siger han.

Han peger på, at der i hele Udbetalings Danmarks regi er rigtig mange, som får beløb, som nogle vil finde små, men som for modtagerne er vigtige beløb at leve for, hvilket ATP også har erfaring med fra udbetalingen af ATP-pensioner.

Et mindre antal personer der modtager uddannelsesbidrag og ægtefællebidrag kan også være ramt af samme problemstilling, oplyser Carsten Bodal.

Opdateret 10.55: 

Carsten Bodal har efterfølgende modtaget de endelige tal for, hvor mange af de potentielle berørte modtagere der rent faktisk blev ramt af fejlen.

Han oplyser, at 254 borgere var berørt, og at forsinkelsen maksimalt var seks dage, men at de fleste borgere slap med en forsinkelse på to til tre dage.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S