Huawei: Nu skal danskerne købe vores smartphones

Netværksgiganten Huawei har store forventninger til salget af smartphones i Danmark, fortæller ny landechef. Se her, hvordan han vil nuppe kunder fra selskaber som Samsung og HTC.

Artikel top billede

Læs også:

Kinesisk tele-komet vil sælge smartphones til dig

Efter hårde anklager: Huawei lægger kildekoden frem

Du kender formentlig allerede Huawei for de små USB-modems, man kan koble sig til det mobile bredbånd med.

Nu vil det kinesiske selskab også få flere danskere til at købe dets Android- og Windows-smartphones.

Virksomheden, der har hovedkontor i Shenzhen, Kina, har omkring 110.000 ansatte og en omsætning på omkring 165 milliarder kroner.

Det har siden 1987 udviklet, produceret og solgt diverse netværksteknologier, men er nu også godt i gang med at etablere sig som smartphone-producent i vores del af verden. 

Det fortæller den nye landechef i Danmark, Xiao Binbing, da Computerworld møder ham på selskabets kontor i Kastrup.

"Vi ser en efterspørgsel på Huawei-telefoner på det danske markedet, og vores udvikling har været ganske god," siger Xiao Binbing.

Han har været landechef siden august og har tidligere ledet den svenske afdeling i fire år.

"Vi vil lancere flere og flere smartphones i Danmark," afslører han.

Det kunne eksempelvis være den den nye Ascend G600, der kører Android 4.0 og har en 1.2GHz dual-core prosessor og en skærm på 4,5 tommer. Huawei kommer også med en Windows Phone 8-smartphone. 

Sådan vil Huawei kapre kunder

Hvorfor tror du, at folk vil vælge en Huawei-smartphone i stedet for eksempelvis en Samsung eller HTC?

"For det første tror jeg, at det er produkternes ydeevne. For eksempel laver vi selv vores chipset i nogle af vores smartphones, så vi kan opnå en ret god performance i forhold til hastighed. Vi designer det selv, og det er der ikke så mange spillere i markedet, der kan gøre."

"Det andet er, at vi har leveret infrastruktur i mere end tyve år og derfor har nogle nøgle-kompetencer i forhold til at kunne lave telefoner af høj kvalitet."

"Samtidig kan vi virkelig forbedre audio- og video-kvaliteten. Vi har også skabt en del innovation inden for batteri-effektivitet i smartphones," lyder det fra Xiao Binbing.

Han tilføjer, at Huawei vil konkurrere på kvaliteten af telefonerne i ligeså høj grad som prisen.

Herhjemme sælges Huaweis telefoner i dag blandt andet hos Telia, Callme, Telmore, Elgiganten og en stribe andre forhandlere.

Så meget vækst venter Huawei Danmark

Huawei har grundlæggende tre forretningsområder. Der er netværksteknologierne, hvor teleoperatørerne er de store kunder. Herhjemme er kunderne både Telia, Telenor, TDC og 3 på forskellige områder.

Så er der er device-divisionen, der blandt andet producerer smartphones og modems.

Sidste år lancerede Huawei også en tredje division, enterprise, der blandt andet arbejder med cloud, datacentre og telepresence.

Huaweis globale omsætning fordeler sig i dag med 74 procent til netværksdelen, 22 procent til device-delen og fire procent til enterprise-delen.

Væksten finder imidlertid i høj grad sted på de sidste to forretningsområder, oplyser Huawei.

Her er forventingerne til Danmark

Xiao Binbing fortæller om de konkrete mål inden for device-delen for Huawei i Danmark:

"Vi fokuserer både på vores data-enheder og vores smartphones og sigter efter at etablere vores brand i markedet," siger han med henvisning til smartphone-delen, der er den nye, mens Huawei allerede er kendt for mobil-modems på det danske marked.

Landechefen vurderer, at salget i 2012 i Danmark vil blive øget med omkring 20 procent i forhold til 2011.

"En stor del af det skyldes vores devices. Vi ser, at der er en ret stor efterspørgsel på vores smartphones."

Stor afdeling i Sverige

Huawei har været til stedet i Europa siden år 2000, hvor selskabet åbnede et research-center i Stockholm, der i dag har 350 ansatte.

Den danske afdeling åbnede i 2007. Der er i dag 25 medarbejdere fordelt på København, Århus og Aalborg.

I 2011 oplevede selskabet en vækst på 26 procent i Europa. Det skyldes ikke mindst det massive fokus, der er på mobilt bredbånd i disse år.

Læs også:

Kinesisk tele-komet vil sælge smartphones til dig

Efter hårde anklager: Huawei lægger kildekoden frem

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S