Artikel top billede

Sådan kan du score kassen med mere digital intensitet

Klumme: Virksomheder med høj grad af digital intensitet har væsentligt højere omsætning per medarbejder. Se her, hvordan man skruer op for den digitale intensitet i virksomheden.

Den samlede fiskeindustri, ugebladene og helse-verdenen er samstemmende enige om, at fisk er godt, og alligevel strides de lærde parter om, hvorvidt der nu også er så meget sundhedseffekt.

Også i it-verdenen er vi helt enige om, at it klart har en positiv effekt på virksomhederne.

Antagelsen, at it er afgørende for vores fortsatte udvikling, ses klart i mange initiativer.

Se bare på det af regeringen nyligt nedsatte it-vækstforum, på dansk it's nye netværk om "gevinstrealisering" eller på Dansk Industris initiativ om øget produktivitet i segmentet af små- og mellemstore virksomheder.

Grundig analyse

Men er det nu også rigtigt? Er der nu også mere sagligt belæg for, at it forbedrer virksomhedernes evne til at konkurrere og skabe værdi?

Det satte MIT Sloan's Center for Digital Business sig for at undersøge, og igennem to år har man gennemført et projekt, hvor man sammen med Capgemini har analyseret mere end 400 store virksomheder verden over.

Man startede med at se på, hvor modne virksomhederne var i forhold til digital transformation.

Det analyserede man i to dimensioner: Digital intensitet (hvor meget man investerer i digitale teknologier) og ledelsesmæssig forandringsintensitet (ledelsens kompetencer til at gennemføre it-forandringer).

De 400 virksomheder fordelte sig faktisk ganske ligeligt over de fire kombinationsmuligheder af ovenstående.

Når man analyserer økonomisk performance, viser det sig, at virksomheder med høj grad af digital intensitet har væsentligt højere omsætning per medarbejder end resten - og det viser sig, at virksomheder med høj grad af forandringsintensitet er i stand til at producere væsentligt højere overskud i forretningen.

De virksomheder, der scorer højt på begge områder, bliver kaldt for "Digirati" - en sammentrækning af "digital" og "literati (litterær)".

Derfor er de så succesrige - her er forklaringen

Der er desværre ikke så mange virksomheder i denne kategori, der helt målbevidst arbejder med den digitale transformation - men til gengæld klarer dem, der gør det, sig rigtigt godt, uanset hvilken branche de tilhører.

Digirati-virksomhederne har i gennemsnit en omsætning per medarbejder, der er ni procent højere end resten, og deres overskud er hele 26 procent højere end resten af virksomhederne.

Ledelse og it gør forskellen sammen

Den klassiske analysemetode vil være at se på, hvad det er, der gør disse virksomheder succesfulde inden for den digitale transformation.

Det er nærliggende at slå på tromme for, at det netop er fordi, de er på forkant med at indføre nye teknologier og metoder som mobilitet, sociale medier og "big data".

Selv om det er nærliggende, drejer det sig i virkeligheden om noget helt andet.

Ifølge George Westerman fra MIT kræver et digitalt forspring mere end bare it-investeringer.

"Det kræver, at man bygger en ledelsesmæssig ramme, hvor man kan udvikle og drive transformation.

Lederskab og forandring

Den digitale transformation handler meget mere om lederskab og organisatorisk forandring, og kun i mindre grad om nye teknologier".

Dette støttes af en af de førende virksomheder inden for digital transformation, modebrandet Burberry. CEO Angela Ahrendts fra Burberry siger, at "det digitale fundament har været en katalysator for alt, hvad vi foretager os, og da vi først fik alle til at købe ideen, kunne medarbejderne ikke komme hurtigt nok i gang med udviklingen".

Vi må altså endnu en gang konstatere, at nøglen til succes ikke er indførelse af it i sig selv, men den ledelsesmæssige forståelse, visionen og evnen til at eksekvere planerne, der gør, at it bliver et sundt tilskud til virksomhedernes helse.

Per Andersen er principal consultant i Capgemini.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hvordan understøtter du den samlede værdikæde og skaber den optimale kundeoplevelse i engros eller retail?

Vi stiller skarpt på mulighederne for at optimere alle led på tværs af din værdikæde og tilhørende salgskanaler samtidigt med, at du styrker både indtjeningen og kundeoplevelsen. Du får inspiration til, hvordan du kan arbejde med at binde salgskanaler sammen og sikre, at der er styr på den bagvedliggende logistik, produkt- og stamdata, prissætning services osv.

29. november 2023 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere