It-giganter bønfalder app-udviklerne: Kom over til os

ComputerViews: Som app-udvikler er man ualmindelig attraktiv for it-giganterne, der kæmper en hård kamp om at skabe de mest komplette platforme.

Artikel top billede

Læs også: 

Apps til Windows 8: Derfor ændrer de alt ved pc'en

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Åben krig om app-markedet: It-giganter driller hinanden

ComputerViews: Det er de færreste app-udviklere, der bliver millionærer på at levere indhold til app-butikkerne hos selskaber som Google, Apple, Microsoft og Blackberry.

Til gengæld kan it-giganterne gnide sig i hænderne, hver gang endnu en app dumper ind i butikken.

Udvlaget af apps er nemlig et ekstremt vigtigt parameter, når man skal forsøge at sælge eksempelvis en smartphone eller tablet-pc.

Apps-afhængigheden er ganske tydelig i den aktuelle smartphone-krig, hvor selskaber som Microsoft med Windows Phone og Blackberry med det nye Blackberry 10 i høj grad kredser om udviklerne.

Skal nå en kritisk masse

ABI Research skriver i et nyt markeds-forecast, at der vil være 45 millioner Windows Phones og 10 millioner Blackberry 10-smartphones i brug ved udgangen af 2013.

Den slags opgørelser er interessante, hvis man er app-udvikler, der overvejer forretningsmulighederne på de forskellige platforme - ligesom det også er interessant at vide, at Windows 8 endnu kun har en markedsandel på 2,26 procent.

Det er it-giganterne også klar over:

"Den største frygt for både Microsoft og Blackberry er, at det indledende salg af deres smartphones vil skuffe og dermed dræbe interessen blandt udviklerne, hvilket effektivt vil lukke mulighederne for yderligere salgssucces," skriver ABI Research.

Antallet af Windows Phones og Blackberry 10-smartphones skal ses i forhold til, at der i alt vil være omkring 1,4 milliarder smartphones i brug på verdensplan ved udgangen af 2013. 

Android vil ifølge ABI Research stå for 57 procent og iOS for 21 procent, mens resten så går til platforme som Windows Phone og Blackberry.

Disse platforme elsker udviklerne

Læs også: 

Apps til Windows 8: Derfor ændrer de alt ved pc'en

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Åben krig om app-markedet: It-giganter driller hinanden

Udfordringen er, at man som app-udvikler ikke bare antage, at man har bedst forretningsmuligheder på de mest udbredte platforme, for det er typisk også der, antallet af apps er højst - og risikoen for at drukne i app-butikken dermed er størst. 

Derfor er regnestykket ikke helt simpelt, hvilket ABI Research også understreger i analysen af fremtidsmulighederne for Windows Phone og Blackberry 10:

"Vores vurdering er, at den installerede base vil være stor nok til at disse to kan forblive i spillet. Det vil helt sikkert hjælpe, at begge virksomheder aktivt har tænkt på udviklerne, mens de designede og udrullede deres platforme."

I en undersøgelse, som IDC har foretaget på vegne af virksomheden Appcelerator, der leverer løsninger til app-udvikling, har man spurgt 2.749 udviklere, hvilken platform de er "meget interesserede" i at udvikle til.


Det er opsigtsvækkende, at iOS stadig dominerer så meget - ikke mindst i lyset af, at Android er det suverænt mest udbredte styresystem.

Sidder man som app-ansvarlig hos Blackberry, er det naturligvis også bekymrende, at så lille en del af udviklerne har kig på denne platform. 

It-gigantenerne gør da også hvad de kan for at tiltrække udviklerne.

Derfor skal du vælge os

Læs også: 

Apps til Windows 8: Derfor ændrer de alt ved pc'en

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Åben krig om app-markedet: It-giganter driller hinanden

Da Computerworld før nytår interviewede Aaron Ardiri, principal developer evangelist hos Blackberry, argumenterede han på følgende måde i forhold til, hvorfor man som app-udvikler skal vælge netop denne platform:

"iOS er en meget succesfuld platform - og der er en masse udviklere. Med mindre du er en af dem i top 100 er synligheden din største akilleshæl."

"Android har 75 procent, men hvor mange af de enheder kører rent faktisk den seneste version? Og hvor mange af Android-brugerne er rent faktisk villige til at betale for deres apps?"

"Lige nu er Blackberry 10 ikke engang lanceret, men selvom vi måske er sent på den, giver det en kæmpe mulighed for udviklerne, fordi der er en begrænset konkurrence og ingen fragmentering - og fordi Blackberry-brugere statistisk set gerne vil købe applikationer," lød det fra Aaron Ardiri op til lanceringen af Blackberry 10, som fandt sted i sidste uge.

Samme situation er Microsoft i med det nye Windows 8/RT, hvor apps også spiller en ganske central rolle.

"Hele det her Modern Style-design er et moderne udtryk for en applikation, som gør det meget nemmere at få lavet noget, der ser indbydende ud, og noget der ligner det, vi alle sammen er blevet vant til og forventer af moderne apps," har Microsofts danske udviklings-direktør, Ole Kjeldsen, forklaret.

Hans argument for, hvorfor man skal udvikle til netop denne platform, lyder:

"Det er uden sammenligning det største antal enheder, man kan få som target. Windows er stadig størst i antal, og det betyder, at man gennem vores markedsplads får adgang til mange flere brugere, end man nogen sinde har kunnet med en .Net-applikation."

Giganterne driller hinanden

It-giganterne er udmærket klar over, hvor afgørende app-udvalget er for, om en platform har succes eller ej.

Det er en af grundene til, at Google før nytår kom med den lettere drillende udmelding, at selskabet ikke har planer om at komme med app-versioner af Gmail og Drive til Windows 8 eller Windows Phone 8 på grund af "manglende interesse" blandt kunderne.

"Vi har ingen planer om at bygge Windows-apps. Vi er meget opmærksomme på, hvor vi investerer, og vil gå derhen, hvor brugerne er, men de er ikke på Windows Phone eller Windows 8. Hvis det ændrer sig, vil vi selvfølgelig også investere der," udtalte en Google-chef.

Det er også grunden til, at det er et kontroversielt emne, at Microsoft ifølge New York Times tidligere har betalt app-udviklere for at sikre, at der er app-versioner af de mest kendte tjenester til Windows Phone.

Apps-udvalget er nemlig en afgørende del af et moderne styresystem - uanset om det er til smartphones, tablets eller traditionelle computere.

Er der ingen apps, er der ingen brugere, og er der ingen brugere - ja, så kniber det også med at lokke app-udviklerne til.

Læs også: 

Apps til Windows 8: Derfor ændrer de alt ved pc'en

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Åben krig om app-markedet: It-giganter driller hinanden

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly