Artikel top billede

SAP hæver priserne - brugere brokker sig

SAP-brugergrupper er godt utilfredse med, at selskabet hæver priserne.

SAP-brugere er godt utilfredse med, at det store tyske selskab har besluttet at hæve priserne for den såkaldte Standard Support-pakke for nye kontrakter.

SAP opkræver i dag 18 procent af licens-prisen i Standard Support-fee. Det vil stige til 19 procent for kontrakter, der underskrives efter 15. juli.

I alt svarer det til en prisstigning på 5,5 procent.

SAP opkræver 22 procent af licens-prisen i den såkaldte Enterprise Support-pakke, som dog samtidig indeholder en del flere service-ydelser end Standard Support-pakken.

SAP har tidligere oplevet en del ballade med ændringer af support-pakkerne.

Det skete i 2008, da SAP introducerede Enterprise Support-pakken med beskeden om, at samtlige SAP-kunder skulle flyttes til denne noget dyrere pakke.

Det udløste så massivt protest-brøl fra SAP-brugerne, at SAP besluttede sig for at nuance planerne. Det kan du læse mere om her.

Blidere til værks

Denne gang går SAP blidere til værks - ikke mindst ved at give kunderne et varsel på seks måneder, inden prisstigningen træder i kraft.

Samtidig undlader selskabet at indføre prisforhøjelsen på eksisterende kontrakter, hvilket alt sammen er meget godt.

Alligevel er det 'en skam,' at SAP vælger at hæve priserne, lyder det fra Andreas Oczko, der sidder i bestyrelsen i den tyske SAP-brugergruppe DSAG.

Han siger, at SAP har gjort 'nærmest ingenting' for at forbedre Standard Support-pakken, mens Enterprise Support-pakken løbende er blevet forbedret og udbygget.

"Det er at vende tingene på hovedet, når SAP øger prisen for Standard Support. Det giver overhovedet ingen mening," siger han.

Læs også:

SAP]-kunder tvinges over på dyrere support-løsning.

Danske SAP-brugere: Vi blander os ikke i prispolitik.

Her er det dyreste punkt i dine SAP-systemer

Bestemte SAP-kunder slipper for pris-stigninger.

SAP: Derfor hæver vi prisen

SAP begrunder prisforhøjelsen med, at selskabets egne omkostninger for supporten er steget. Det er således nødvendigt med prisforhøjelsen for at "sikre det samme kvalitets-niveau i fremtiden," som det hedder.

Det afviser Andreas Oczko blankt.

"SAP's kunde-base vokser, og så vidt som jeg kender til den måde, som support fungerer på, så vokser omkostningerne ved support ikke, fordi der kommer flere kunder," siger han.

SAP meddeler, at stort set alle nye SAP-kunder - 95 procent - i dag vælger Enterprise Support-pakken.

Overordnet strategi

Også den amerikanske SAP-brugergruppe, ASUG, er utilfreds med prisstigningen.

"ASUG har altid ment, at kunder bør have valgmuligheder, men vi synes aldrig, at prisstigninger for vores medlemmer er nogen god ide," siger direktør Bridgette Chambers.

SAP's beslutning om at øge prisen for Standard Support kan være del af en overordnet strategi.

Virksomhedernes indtjeningsmarginer på support og vedligehold er ofte meget høje. Alligevel vil denne prisstigning kun have "mindre effekt," mener finansanalytikere fra Morgan Stanley.

Her tror man, at prisstigningen snarere handler om at indskrænke prisforskellen på Standard- og Enterprise-pakken.

Hensigten er, at få Enterprise Support-kunderne til at blive, hvor de er, hedder det.

Læs også:

SAP]-kunder tvinges over på dyrere support-løsning.

Danske SAP-brugere: Vi blander os ikke i prispolitik.

Her er det dyreste punkt i dine SAP-systemer

Bestemte SAP-kunder slipper for pris-stigninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere