SAP hæver priserne - brugere brokker sig

SAP-brugergrupper er godt utilfredse med, at selskabet hæver priserne.

Artikel top billede

SAP-brugere er godt utilfredse med, at det store tyske selskab har besluttet at hæve priserne for den såkaldte Standard Support-pakke for nye kontrakter.

SAP opkræver i dag 18 procent af licens-prisen i Standard Support-fee. Det vil stige til 19 procent for kontrakter, der underskrives efter 15. juli.

I alt svarer det til en prisstigning på 5,5 procent.

SAP opkræver 22 procent af licens-prisen i den såkaldte Enterprise Support-pakke, som dog samtidig indeholder en del flere service-ydelser end Standard Support-pakken.

SAP har tidligere oplevet en del ballade med ændringer af support-pakkerne.

Det skete i 2008, da SAP introducerede Enterprise Support-pakken med beskeden om, at samtlige SAP-kunder skulle flyttes til denne noget dyrere pakke.

Det udløste så massivt protest-brøl fra SAP-brugerne, at SAP besluttede sig for at nuance planerne. Det kan du læse mere om her.

Blidere til værks

Denne gang går SAP blidere til værks - ikke mindst ved at give kunderne et varsel på seks måneder, inden prisstigningen træder i kraft.

Samtidig undlader selskabet at indføre prisforhøjelsen på eksisterende kontrakter, hvilket alt sammen er meget godt.

Alligevel er det 'en skam,' at SAP vælger at hæve priserne, lyder det fra Andreas Oczko, der sidder i bestyrelsen i den tyske SAP-brugergruppe DSAG.

Han siger, at SAP har gjort 'nærmest ingenting' for at forbedre Standard Support-pakken, mens Enterprise Support-pakken løbende er blevet forbedret og udbygget.

"Det er at vende tingene på hovedet, når SAP øger prisen for Standard Support. Det giver overhovedet ingen mening," siger han.

Læs også:

SAP]-kunder tvinges over på dyrere support-løsning.

Danske SAP-brugere: Vi blander os ikke i prispolitik.

Her er det dyreste punkt i dine SAP-systemer

Bestemte SAP-kunder slipper for pris-stigninger.

SAP: Derfor hæver vi prisen

SAP begrunder prisforhøjelsen med, at selskabets egne omkostninger for supporten er steget. Det er således nødvendigt med prisforhøjelsen for at "sikre det samme kvalitets-niveau i fremtiden," som det hedder.

Det afviser Andreas Oczko blankt.

"SAP's kunde-base vokser, og så vidt som jeg kender til den måde, som support fungerer på, så vokser omkostningerne ved support ikke, fordi der kommer flere kunder," siger han.

SAP meddeler, at stort set alle nye SAP-kunder - 95 procent - i dag vælger Enterprise Support-pakken.

Overordnet strategi

Også den amerikanske SAP-brugergruppe, ASUG, er utilfreds med prisstigningen.

"ASUG har altid ment, at kunder bør have valgmuligheder, men vi synes aldrig, at prisstigninger for vores medlemmer er nogen god ide," siger direktør Bridgette Chambers.

SAP's beslutning om at øge prisen for Standard Support kan være del af en overordnet strategi.

Virksomhedernes indtjeningsmarginer på support og vedligehold er ofte meget høje. Alligevel vil denne prisstigning kun have "mindre effekt," mener finansanalytikere fra Morgan Stanley.

Her tror man, at prisstigningen snarere handler om at indskrænke prisforskellen på Standard- og Enterprise-pakken.

Hensigten er, at få Enterprise Support-kunderne til at blive, hvor de er, hedder det.

Læs også:

SAP]-kunder tvinges over på dyrere support-løsning.

Danske SAP-brugere: Vi blander os ikke i prispolitik.

Her er det dyreste punkt i dine SAP-systemer

Bestemte SAP-kunder slipper for pris-stigninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    KMD A/S

    Project Director

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Få et job i den højere sags tjeneste som udvikler af GIS services i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S