Mobile World Congress: Teleindustrien står i stampe

ComputerViews: Verdens største mobilmesse har - heller ikke år - budt på revolutionerende produktlanceringer eller helt nye tele-tendenser.

Artikel top billede

Mobile World Congress finder sted i denne uge i Barcelona.

Læs også:

Her er Nokias nye telefoner: Skal være vejen ud af krisen

Her er verdens bedste smartphone, mobil og tablet-pc

ComputerViews: Lad os bare slå det fast med det samme: Den internationale teleindustri har al mulig grund til at fejre sig selv i disse dage i Barcelona, hvor 60-70.000 tele-folk er samlet til Mobile World Congress.

Teleindustrien har over de seneste 10 år buldret ud over stepperne med en innovations-iver, de færreste andre industrier matcher.

Vækst, vækst, vækst har i flere år været mantraet - og er det også her i 2013, hvor analysefirmaet IDC eksempelvis forudser, at mobile enheder atter vil være primære drivkraft for vækst på it-markedet.

Investeringerne i smartphones og tablets vil blive øget med 20 procent i år og stå for hele 57 procent af it-industriens samlede vækst, har IDC vurderet. På Gartners liste over de 10 vigtigste it-trends er "kampen mellem de mobile enheder" nummer et på listen, efterfulgt af apps og HTML5.

Så teleindustrien har sat sig solidt på den globale it-dagsorden i en grad, de færreste havde forudset for bare seks-syv år siden, hvor der endnu ikke var noget, der hed Android eller iOS.

Der mangler bare noget

Men der er et men; der er lidt malurt i den kolde fadøl, forretningsfolkene efter fyraften nyder på ramblaen i Barcelona sammen med en omgang velkrydret paella.

Mobile World Congress har i 2013-udgangen ikke budt på de vilde produkt-revolutioner eller helt nye tendenser, der ændrer alt for industriens store og små spillere - og for forbrugerne.

Til dels skyldes det, at mange marketing-folket efterhånden er nået frem til den erkendelse, at de store messer sjældent er det optimale sted at lancere nyheder, fordi man risikerer at drukne i mængden og dermed ikke opnår den optimale effekt.

Samme tendens har vi set på blandt andet CES-messen i Las Vegas, og i år i Barcelona er det da også pudsigt, at Samsung ikke har brugt messen til at lancere den kommende Galaxy S4, men derimod til at dele invitationer ud til lanceringen, der først finder sted om et par uger.

Eller at HTC valgte at præsentere sin nye Android-topmodel allerede i sidste uge, inden messen var gået i gang.

Men det er ikke kun de manglende produkt-lanceringer med power, der giver gør den ellers glimrende messe lidt mat i 2013-udgaven. 

Der tegner sig et billede af en industri, der i disse år mere forsøger at forbedre og optimere de eksisterende produkt-koncepter og teknologier snarere end at opfinde helt nye.

For mange gentagelser

For 18. år i træk har man eksempelvis kåret verdens bedste mobil-produkter i forbindelse med Mobile World Congress.

Igen i år vinder Samsung for prisen for den bedste smartphone - og igen i år vinder Samsung titlen som den bedste device-producent i det hele taget.

Bedste app til virksomhederne er Evernote, bedste til forbrugerne er Facebook. 

Det er muligt, at det fortsat er de bedste produkter, men i såfald bekræfter det bare opfattelsen af, at teleindustiren står i stampe.

Et andet stort tema på Mobile World Congress er LTE.

Der er så ufatteligt mange muligheder i de nye netværksteknologier - og det er formentlig også forklaringen på, at det også var et stort emne i Barcelona sidste år og forrige år, ligesom video-samtaler, NFC-teknologi, apps og cloud heller ikke ligefrem er at betegne som nyheder længere.

Det samme gør sig gældende med industriens budskab om, at mobiletelefoner og tablets skal ud til endnu flere mennesker rundt omkring i verden - den holdning var også central i 2012-udgaven af Mobile World Congress og har nu lydt i en række år.

Her er der muligheder

Der er intet underligt i, at teleindustrien igen i år diskuterer mulighederne og udfordringerne med de nævnte emner på Mobile World Congress.

Problemet er, at det er svært at få øje på de nye emner.

I de kåringer, der finder sted under Global Mobile Awards, forsøger industrien ganske vist at illustrere mangfoldigheden ved at have en lang række forskellige produkt-kategorier på programmet.

Blandt de mest interessante er sådan noget som mobil-teknologiernes rolle i forhold til 'smart cities' og kombinationen af mobil-teknologier og bil-teknologier - eller hvordan mobile løsninger kan anvendes i forhold til undervisnings- og sundheds-sektoren.

Der er masser af muligheder for fornyelse, men de helt store temaer i Barcelona er - fortsat - nye smartphones, tablets og apps og bedre og hurtigere netværk.

Husker du disse revolutioner?

Man behøver ikke opfinde den dybe tallerken hvert eneste år for at kunne skabe vækst.

Ofte giver det rigtig god mening at forfine det eksisterende; at opfinde nye retter, der kan serveres i den tallerken, der allerede står foran forbrugeren.

Men alligevel:

Det er nu fem år siden, at smartphone-revolutionen for alvor tog fart med først Apples iPhone og siden Android-platformen, der har erobret det meste af markedet i de efterfølgende år.

I 2010 var det tablet-pc'erne, der brød igennem med lanceringen af iPad som den første storsællert, der åbnede døren til forbrugerne.

Snakken om lynhurtige mobilnetværk, det mobile bredbånd, begyndte også for adskillige år siden efterhånden.

Ja, hastigheden stiger, og dækningsgraden øges - men det det er stadig det, det hele tiden har handlet om.

Ja, der kommer nye smartphones og nye tablets, men det er ikke nyheder, der blæser nogen omkuld.

Lige netop denne dims mangler du

Man kan sige meget godt og skidt om nu afdøde Steve Jobs (i Barcelona er det som regel det sidste, man fokuserer på), men man savner lidt den der Jobs-evne til at lancere nye ting eller teknologier, der ændrer alt i en industri.

Steve Jobs havde en idé om, at det ikke gav den store mening at spørge forbrugerne, hvad de ville have, fordi de ofte slet ikke ved det, før man præsenterer det helt nye produkt for dem.

Med alle de teknologi-ingredienser, der er repræsenteret i Barcelona i denne uge, og med 60-70.000 kloge tele-hoveder samlet ét sted, må det være muligt at komme op med noget helt nyt.

Noget, der kan tage over efter de efterhånden flere år gamle produkt-koncepter, man i øjeblikket brygger videre på.

På den anden side:

Så længe væksten er så markant på telemarkedet, som den har været i de seneste år, er det måske for meget forlangt?

Læs også:

Her er Nokias nye telefoner: Skal være vejen ud af krisen

Her er verdens bedste smartphone, mobil og tablet-pc

Verdens største mobilmesse åbner med sultestrejke

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Styrelsen For It og Læring

Forretningsanalytiker til tilskuds- og uddannelsesadministration

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S