Norske Opera Software, der står bag browseren af samme navn, går på børsen. Det sker, efter det for første gang i firmaets historie blev til et regnskabsår med sorte tal på bundlinjen.
Et driftsresultat på 1,1 millioner kroner var en kraftig forbedring i forhold til året før, hvor det blev til underskud på 18,5 millioner kroner. Omsætningen steg med knap 54 procent til 68 millioner kroner, og det har givet selskabets ledelse mod på en børsnotering.
- Efter at have udviklet og forfinet teknologien og den kommercielle side igennem ni år, er Opera Software nu klar til at blive børsnoteret, siger administrerende direktør Jon S. von Tetzchner.
Han vil ansøge om at blive noteret på Oslo Børs i næste måned for at give selskabet mere fleksibilitet og en mulighed for at vokse.
Opera halser efter Microsoft og open source-projektet Mozilla på pc-siden, men selskabet satser langt bredere end bare pc-browsere. Den norske browser har teknologi, der optimerer visningen af internet-sider til forskellige opløsninger, og det gør den velegnet til blandt andet mobiltelefoner og digitale tv-modtagere.
Browseren er således dominerende på den nye generation af mobiltelefoner fra Nokia, Siemens og Sony Ericsson, og her betaler enten mobil-brugeren eller mobilselskabet penge til Opera. Til mobiltelefoner med Nokias Series 60-styresystem koster browseren 220 kroner. På tv-markedet har Opera en aftale med Canal+.
På pc-markedet ser det helt anderledes ud. Ifølge det hollandske webanalyse-firma Onestat sidder Microsoft hårdt på browser-markedet med en markedsandel på knap 95 procent.
Open source-projektet Mozilla kommer ind på en andenplads med 1,8 procent, mens Opera 7.0 har 0,8 procent af brugerne. På Computerworld Online er det 1,5 procent af de besøgende, som benytter Opera-browseren.