Computerspil udgør en stor del af softwaresalget til hjemmecomputere, men den position udfordres af de populære spilkonsoller med Playstation2 og Xbox i spidsen.
På verdens førende marked, det amerikanske, faldt salget af pc-spil i 2003 med 14 procent til en omsætning på 7,2 milliarder kroner. I Danmark gik det samme vej med et fald i omsætningen på otte procent.
- Det hænger ikke sammen med, at folk spiller mindre, men at pc'ens enemærker med flot grafik og online-spil udfordres kraftigt af konsollerne. Folk køber flere konsoller, og det tager både tid og budget fra pc-spillene, siger Claus Due, der er formand for Multimedieforeningen.
Mens omsætningen på spil til pc svigter, er salget af spil til konsoller steget med 15 procent, fordelt med en mindre stigning til Playstation2 og en større stigning til Xbox, der først kom på markedet i marts 2002.
Claus Due er også dansk landechef for verdens største spildistributør, Electronic Arts, og han mener, at udviklingen over mod konsolspil vil fortsætte.
Piratkopiering er ikke skyld i den faldende omsætning på pc-spil, mener Claus Due, landechef for Electronic Arts. |
Antallet af solgte pc-spil i Danmark er forholdsvis konstant, mens faldende priser får den samlede omsætning til at falde. Det skyldes ifølge Claus Due, at der sælges flere billige tillægspakker til spillene, samtidig med at gamle hit-spil stadig storsælger til en lavere pris.
Afviser piratkopiering
I Norge, hvor salget er faldet 30 procent, anklager spilproducentforeningen piratkopiering for at være skyld i det svigtende salg. Det ser Claus Due ikke som et større problem i Danmark.
- Alle kan piratkopiere alt, men hvis man kigger på den brede befolkning, så mener jeg ikke, at det er så udbredt. Hvis man deler det op i alarmberedskab rød, gul og grøn, så er vi helt klart i grøn, vurderer han.
Netop det lave alarmberedskab har fået Multimedieforeningen til at melde sig ud af Antipiratgruppen, som foreningen selv var initiativtager til i sin tid. Claus Due vil hellere bruge kræfter på at sikre spillene teknisk end at bruge det juridiske system til at slå folk i hovedet med.
- Vi er en branche, der er vokset op med piratkopiering af spil, og vi har forsøgt at satse på den teknologiske løsning i stedet for den juridiske. Vi ser internettet som en mulighed for at gøre vores produkter bedre, hvor film- og musikbranchen ser det som en trussel. Det er nok forskellen, siger Claus Due.