Gik nye veje: Sådan fik vi en kæmpe-optur i web-butikken

Ved at åbne fysiske butikker fik salget i online-shoppen et kæmpe boost. Her er historien om netbutikken, der bevæger sig i den modsatte retning af alle de andre, og har succes med det.

Artikel top billede

Læs også:
Disse syv fejl skræmmer kunderne væk fra din webshop

Top-CIO: Derfor må ansatte ikke anvende private gadgets her

Imod strømmen:
Fra digital til analog og tilbage igen.

Sådan lyder opskriften på succes for forretningen Morfars, der sælger fjernstyrede biler, helikoptere og tilbehør, hvis den skal gøres op i en enkelt sætning.

Det har nemlig vist sig, at i de områder hvor Morfars har åbnet fysiske butikker, er slaget i online-butikken eksploderet.

"Når vi måler på vores kunders net-indkøb, så er de overrepræsenterede i de områder, hvor vi også har en fysisk butik. Selv indenfor en radius af ganske få kilometer fra butikken køber folk online," fortæller Kim Eriksen, hvis visitkort blot siger Chefen, som en forklaring på, at han er ejer og grundlægger af familiebutikken Morfars. 

Kontant afregning

Virksomheden startede egentlig som 100 procent online-forretning, men har nu også bevæget sig over i den analoge verden, stik modsat trenden.

"Det er egentlig sket ved tilfældigheder og faktisk lidt mod min vilje. Jeg har tidligere haft flere legetøjsbutikker, som måtte lukke og de økonomiske efterveer skræmte mig lidt for igen at åbne butikker," fortæller han.

Men ved at skabe en franchise-model blev der, ud over hovedkontoret i Herlev, åbnet tre nye butikker rundt i Danmark.

Og det giver pote på nettet.

"Faktisk var forventningen, at vores online-salg ville falde, fordi kunderne selvfølgelig ville gå ned i butikken. Men der skete lige det modsatte, online-salget det steg. Da vi opdagede tendensen, tænkte vi, at det er sgu da mærkelig, og derfor begyndte vi at undersøge sagen,"

Resultatet af den undersøgelse handler om tryghed. 

"Vi snakkede med kunderne, og det viste sig, at folk vil have fordelen ved online-handel, det store sortiment, muligheden for at handle i arbejdstiden og sammenligne priser," begrunder Kim Eriksen.

"Men samtidig følte kunderne sig trygge ved at vide, at der er en fysisk butik, hvor man kan henvende sig, hvis der er noget galt."

Det handler om at vende tingene på hovedet, fortæller Kim Eriksen. Foto: Morfars.

Vi besøger vores Facebook-venner

Morfars har også valgt en ny vinkel på markedsføringen, der består i at konvertere de digitale Facebook-venner til analoge venner.

"Det er en helt naturlig udvikling, at springe fra digital til analog. Vi kalder det for social-offline, og det har vi store forventninger til."

"Vi har købt en bus, og den har vi nu tænkt os at køre rundt med i Danmark for at møde vore Facebook-venner. Facebook er et fantastisk redskab for os, og vi har små 10.000 "Synes godt om-tilkendegivelser", men nu vil vi altså besøge dem og have det sjovt sammen," fortæller Kim Eriksen, og man kan se på ham, at han glæder sig.

Fortsætter på næste side.

Her er fidusen

I første omgang handler det ikke om salg, men om markedsføring.

"Vi vil skabe et miljø, viser os frem og have det sjovt med vores Facebook-venner. Derfor hiver vi en masse udstyr med, laver konkurrencer og sætter gang i den for en dag. Vi snakker et sprog som folk kan forstå og viser varen frem. Gamle forretningsdyder."

For mange, men ikke alle 
Løsningen som Morfars har haft succes med, er ikke for alle, men der er mange, der frit kan høste af erfaringerne. 

"Vi er en lille virksomhed, og derfor kan vi hurtigt og nemt vende tingene på hovedet eller gøre det anderledes. Det er superfedt, sjovt og giver kontant afregning - både positiv og negativ - men det er nok betydelig sværere, hvis man er et stort foretagende," siger Kim Eriksen og fortsætter:

"Samtidig skal man nok have en niche-vare, før det giver pote. Hvis man sælger toiletpapir, så skal det enten være blødt eller billigt. Her behøver kunderne ikke samme tryghed eller mulighed for at se tingene live."

Omvendt ser han gode muligheder for, at andre kan kopiere hans model.

"Vi udbyder en nørd-vare, som er speciel, men det er der jo masser af andre, der også har." 

Han peger desuden på, at finanskrisen har betydet, at en fysisk butik har sin berettigelse. 

"Før krisen sad pengene betydelig mere løst, og mange købte bare varen online. I dag tænker folk sig om en ekstra gang, og skal lige ned og se den i butikken før pengene skydes af. Det tror jeg er en generel tendens, og derfor skal man åbne flere muligheder for salg i en krisetid," siger han.

I Social- og integrationsministeriet har man også valgt en utraditionel it-løsning, der går i mod strømmen. Her er BOYD nemlig forbudt. Den historie kan du læse her.

Læs også:
Disse syv fejl skræmmer kunderne væk fra din webshop

Top-CIO: Derfor må ansatte ikke anvende private gadgets her

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car