Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Bag visitkortet: Spilproducer

Han begyndte at studere biologi, men endte i stedet med at udvikle spil i den populære børneserie Pixeline. Mød Søren Jønsson, der som spilproducer for det Herning-baserede Studio 1-2 bruger historier til at skabe leg med computere og teknologi.

Ram, gigabytes og GPU'er træder i baggrunden for plot, fortælling og spændende bipersoner, når 33-årige Søren Jønsson skal lokke børn mellem fire og ni år til at bruge computeren.

Sammen med en programmør og to tegnere står han bag det populære børnespil Pixeline, som i år har 10 års jubilæum. Fra kontoret i Herning er holdet nu i gang med at udvikle det 10. spil i serien om den lyshårede pige med den blå kjole, som tager på eventyr i hele verden.

Søren Jønsson er ikke uddannet i faget og trækker i stedet på sin baggrund som naturvejleder og rollespilsfanatiker, hvor det primære altid har været at fortælle historier.

- Jeg elsker at fortælle historier og kan ikke lade være med at skrive. Ved at fortælle den rigtige historie kan du få et budskab igennem, for den gode historie er jo en måde at få folks interesse på. Jeg tror, at computeren er det medie, der vil være den bedste historiefortæller, fordi det er interaktivt, siger Søren Jønsson.

  • Søren Jønsson
  • Alder: 33 år
  • Titel på visitkortet: Producer, Studio 1-2
  • Uddannelse: Uafsluttet cand.scient. fra Odense Universitet
  • Gennemsnitlig arbejdsuge: 40 timer
  • Finder på spillene
    Han overtog jobbet som hovedudvikler af spil for Studio 1-2, da Pixeline-stifteren Rune Lünell i 1999 stoppede hos selskabet. Som spilproducer er det Søren Jønsson, der blandt andet står for at komme med ideer til nye spil, holde styr på produktionen og skrive dialog og tekst.

    Tilblivelsen af et nyt spil begynder med, at Søren Jønsson mødes med tegnerne for at lave en grundlæggende ideudvikling. Sammen vælger de et specielt tema, som for eksempel det vilde vesten, og prøver derefter at finde på de enkelte scener i spillet.

    - Hvis børnene skal lære, hvordan bogstaverne på tastaturet sidder, så laver vi et spil, hvor de skal bruge bogstaver og lære dem at kende. Det bygger vi så ind i historien ved at lave det i et spisetelt i det vilde vesten, hvor man skal konkurrere med de skurke, vi har skabt, fortæller Søren Jønsson.

    Hårdt tidspres

    Spillene udvikles i Macromedia Director, hvor det gøres brug af det indbyggede programmeringssprog Lingo. Søren Jønsson har en fastansat programmør og en freelance-programmør tilknyttet.

    - Vi har udviklet en speciel form for Lingo, som optimerer processen. Da vi arbejder under hårdt tidspres og har cirka fire måneder til at lave et spil, optimerer vi alle de steder, vi kan, siger Søren Jønsson.

    Pixeline var det første dansk producerede børnespil på markedet sammen med Magnus og Myggen. Siden har Studio 1-2 udvidet porteføljen med spillene Batta Batta og Pixelines Lillebror.

    Søren Jønsson skriver tekst og tale til alle de nye spil og indtaler også de speaks, som bruges under udvikling af spillet. Til den endelige version står professionelle skuespillere for lyden, som bliver indtalt i København.

    Udkanten af Danmark

    Der er dog langt fra hovedstaden til Herning i det midtjyske, og det oplever Søren Jønsson nogle gange som en ulempe.

    - Man er ikke med til den daglige debat, og det er sværere at opbygge et netværk, siger han.

    Omvendt trækker Søren Jønsson så på de regionale ressourcer som for eksempel Aalborg Universitets virtual reality laboratorium, hvor de færdige børnespil testes af målgruppen, mens et videokamera filmer reaktionerne.

    Søren Jønsson udvikler sammen med kollegaerne mellem et og fire spil om året. Han forsøger at holde en arbejdsuge på 40 timer, men når udviklingen går mod sin afslutning, kan den godt nå det dobbelte.

    Ud i verden

    I dag findes nogle af Pixeline-spillene i Sverige og Norge, men Studio 1-2 har også drømme om at nå ud i hele verden. Derfor er Søren Jønsson glad for den danske spilbranches flagskib IO Interactive, som står bag Hitman-spillene og har vist vejen ud af Danmark.

    - Det er meget positivt, at det for nogen er lykkedes at komme ud over grænserne. IO Interactive er et forbillede for mange, og det viser, at det kan lade sig gøre, men det kræver, at nogen satser på en. Talenterne er til stede i Danmark, det er jeg ikke i tvivl om, men det er et spørgsmål om at give dem rigtige betingelser, siger han.

    I alt er der syv ansatte i Studio 1-2's multimediaafdeling, som også står for at producere merchandise til Pixeline og Rasmus Klump. Herudover arbejder Studio 1-2 med tv og foto, og der er i alt godt 40 ansatte i afdelingerne i Herning, Odense og København. Sidste år fik selskabet et overskud på 898.000 kroner.

    Computerworld Online sætter i en artikelserie fokus på, hvilke funktioner der gemmer sig bag it-folks visitkort.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Alfapeople Nordic A/S
    Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

    Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

    30. april 2024 | Læs mere


    Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

    For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

    01. maj 2024 | Læs mere


    ERP-trends 2024

    Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

    02. maj 2024 | Læs mere