Stifteren af discount-flyselskabet Easyjet, rigmanden Stelios Haji-loannou, øjner en chance for at tjene flere penge med sine discountprincipper.
Han planlægger nemlig at lancere et discount-mobilselskab, Easy Telecom, der vil blive baseret efter de samme stærkt omkostnings-reducerende principper som hans øvrige 11 "Easy"-selskaber, hvoraf Easyjet er det internationalt mest kendte.
Stelios Haji-loannou bedyrer, at Easy Telecoms priser vil blive omkring det halve af de konkurrerende operatørers på det europæiske marked.
I kølvandet
Med lanceringen af det nye selskab lægger Stelios Haji-loannou sig i hælene på flere andre discountflyselskaber som Virgin og Ryanair, som begge har set muligheder i discounttelefoni. Virgin Mobile har været på banen i et stykke tid, mens Ryaniar Telecom er på trapperne.
De lægger sig alle op af den discountpolitik, som danske Telmore - der i slutningen af januar blev overtaget af TDC - har haft stor succes med herhjemme.
Stelios Haji-loannou lægger da heller ikke skjul på, at hans forretningsmodel er kraftigt inspireret af Telmore, hvis forretningsmodel han stort set vil kopiere.
Ideen er, at skære alle unødige og omkostningstunge faciliteter væk og for eksempel leje netværkskapacitet hos de store operatører, som har ansvaret for telenetværket, samt udbyde en meget enkel og overskuelig prisstruktur med ens priser, hvilket giver mindre bureaukrati og bogholderi.
Desuden er der mange omkostninger at spare ved alene at sælge taletid over internettet.
Massive følgevirkninger
Lanceringen af discountbølgen har da også haft massive følgevirkninger herhjemme, hvor discountselskaber som Telmore og CBB Mobil ifølge teleanalytiker John Strand, Strand Consult, på ganske kort tid har erhvervet sig 20 procent af hele mobilmarkedet, mens gennemsnitsprisen for mobilsamtaler er faldet 54 procent i de seneste ni måneder.
Stelios Haji-loannou stiftede Easyjet i 1995. Han har i øjeblikket en række øvrige dicsountselskaber som Easyhotel, Easypizza og Easycinema på vej.
- Det dyreste del af Easy Telecom er brandingen, og den har jeg allerede, siger han.
Easy Telecom vil blive lanceret i Storbritannien i løbet af i år. Det er planen, at selskabet senere skal spredes ud over hele Europa.