Ny app skal forvandle Facebook til "fremtidens avis"

Facebook har en ny app på vej, der kan gøre det sociale medie til "verdens bedste sociale avis."

Artikel top billede

I al stilhed har Facebook gennem det seneste år arbejdet på en nyhedslæser ved navn Reader, som skal bringe Facebook tættere på at blive fremtidens avis.

Det skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.

Allerede tidligere på året løftede Facebooks stifter Mark Zuckerberg lidt af sløret for det sociale netværks ambitioner på området, da han ved præsentationen af Facebooks nye 'news feed' sagde:

"Jeg ønsker, at Facebook skal være den bedste personaliserede avis i verden."

Bliver næppe afløser for Google Reader

I sidste uge præsenterede Facebook en ny video-funktion til Instagram ved en presseevent, hvor indholdet var omgærdet med stor mystik.

Og allerede ved den lejlighed gik der rygter om, at Facebook havde inviteret pressen for at præsentere en nyhedslæser.

I så fald ville lanceringen have fundet sted, blot 10 dage før Google lukker og slukker for sin nyhedslæser Google Reader.

Men ifølge Wall Street Journal vil Facebooks kommende nyhedslæser dog have mere tilfælles med den populære app Flipboard end med Google Reader. Flipboard er en slags moderne socialt magasin, der har flere end 50 millioner brugere.

Det står ikke klart, hvornår den nye nyhedslæser-app vil blive lanceret, men ifølge Wall Street Journal har app'en været under udvikling i omkring et år. 

Avisen formoder, at en kommende nyhedslæser er en del af Facebooks plan om at få brugerne til at tilbringe stadigt mere tid på det sociale netværk, så de dermed også blive eksponeret for flere annoncer.

Facebook skal rekonstrueres

Wall Street Journal påpeger også, at nyhedslæseren kan ses som et led i et projekt, hvor Facebook forsøger at rekonstruere sin identitet.

Som bekendt var Facebook oprindeligt et netværk for universitetsstuderende, men har i dag mere end en 1 milliard brugere og har efterhånden udviklet sig til at være et stort interesse-fællesskab.

Her ønsker Facebook, at det i fremtiden skal være endnu lettere for folk at opdage nyheder og følge med i begivenheder og debatter, mens de finder sted. Et område, hvor konkurrenten Twitter i øjeblikket har relativt stor succes.

Derfor er det ifølge avisen heller ingen tilfældighed, at Facebook for nylig kunne introducere de såkaldte hashtags. En funktion der har nydt stor popularitet på netop Twitter.

Ung stjernedesigner er hovedmanden

Nyhedslæseren bliver udformet som en app, der både virker til smartphone og tablets, og der bliver i høj grad tale om en social læseoplevelse, hvor brugerne kan følge med i, hvilke artikler der er særligt populære blandt deres venner og andre Facebook-brugere.

Ifølge Wall Street Journals oplysninger er det den unge brugerfladedesigner Mike Matas, der er hovedmanden bag projektet. Mike Matas har blandt andet en fortid hos Apple og Nest, der laver digitale termostater.

Matas blev ansat i Apple som blot 19-årig, hvor han stod bag centrale dele af brugerfladedesignet i iOS. Han er blandt andet manden, der har designet det ikoniske grønne batteri-symbol i iOS.

Og mere interessant i denne sammenhæng er det, at han også har lavet app-udgaven af Al Gores bog "Our Choice". Et projekt, der er blev døbt "A Next Generation Digital Book.".

Følg @wittorff på Twitter

Læs også:

Facebook blæser til video-krig på nettet

Det kan give god mening at droppe firmaets Facebook

Fullrate gider ikke være på Facebook eller Twitter længere

 

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird