Facebook nupper smart funktion fra Twitter

Facebook kopierer kendt funktion fra Twitter.

Artikel top billede

Hvis man vil forblive på toppen, skal man kopiere fra de bedste.

Det mantra lader til at stå på væggen hos Facebook, for nu har udviklerne tilføjet endnu en funktion fra konkurrenterne.

Denne gang er der tale om hashtags. I daglig dansk tale: havelåger.

Bruger man #-tegnet på Facebook, kan man oprette emneord, så ens opdateringer kan indgå i flere kontekster. Uden for sit umiddelbare netværk.

Hashtags har vist sig på populære på Twitter, hvor de er i stand til at samle alt, hvad der bliver sagt om et emne. Der er for eksempel meget aktive debatter under tv-arrangementer som fodboldkampe, Melodi Grand Prix og Xfactor.

Funktionen blev varslet tidligere på året.

Tidligere tyverier

Inspirationen til at indføre hashtags lader derfor til at være hentet på Twitter. Det er ikke første gang, at funktioner, som man har set andre steder, er dukket op på Facebook.

Tidligere har Facebook tilføjet muligheden "følg", hvor man kunne følge eller abonnere på andre personer - uden at begge parter følger hinanden. En funktion der minder meget om Twitters. 

Facebook indførte også på højdepunktet af tilbudsbølgen muligheden for at oprette tidsbegrænsede slagtilbud efter modellen kendt fra Groupon og Sweetdeal. En funktion som iøvrigt snart lukkes igen.

Lignende inspiration kunne man smage, da det i Facebook-grupper blev muligt for flere personer at redigere det samme dokument. En tankegang hentet fra Google Docs.

Man kunne også hævde, at Facebook fandt inspiration til timeline-ændringen fra blandt andet danske Memolane.

Kommer snart

Selv om hashtags indtil nu ikke har haft nogen teknisk begrundelse på Facebook, så har mange af vane eller på grund af misforståelser alligevel i lang tid anvendt dem. Det har ikke alle været tilfredse med

Men de mange hashtags, der allerede eksisterer på Facebook, bliver nu gjort aktive.

Som altid lader det til, at den nye funktion i første omgang kun er aktiv i USA og kun for en procentdel af brugerne. Resten får muligheden om nogle uger, oplyser Facebook.

Et eksempel på hashtags fra Twitter under denne uges landskamp.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S