Facebook præsenterer "en stor idé" i denne uge

Facebook er på vej med et nyt produkt på torsdag.

Artikel top billede

Facebook har inviteret den amerikanske tech-presse til en produktpræsentation, der finder sted på torsdag, den 20. juni, skriver amerikanske ABC News.

I invitationen, der er udsendt til pressen, skriver Facebook: "Et lille team har arbejdet på en stor idé. Mød os til en kop kaffe og lær om vores nye produkt."

Det er endnu uklart, hvad Facebook har tænkt sig at præsentere, men den amerikanske teknologiblog Techcrunch mener at vide, at virksomheden har i sinde at fremvise en nyudviklet nyhedslæser-tjeneste.

Afløser for Google Reader? 
Lanceringen vil i så fald komme, blot 10 dage før Google lukker ned for sin nyhedslæser Google Reader, der gennem de seneste år har udviklet sig til at være den altdominerende RSS-læser på et marked, der dog langsomt taber terræn til nye og mere sociale former for nyhedsdeling.  

I dag vælger flere og flere at bruge sociale medier som Facebook og måske især Twitter som alternativ til RSS-læseren.

Og netop Twitter bliver netop i denne tid gået i bedene af Facebook.

Det er blot få dage siden, at det kom frem, at Facebook vil begynde at anvende de såkaldte hashtags, der er en form for emneord, der ellers tidligere nærmest har været synonym med Twitter.

Techcrunch spekulerer i, at Facebook muligivis har i sinde at kombinere en traditionel RSS-læser med sociale funktioner, der gør det muligt at følge med i, hvilke artikler der er særligt populære blandt dine venner og andre Facebook-brugere.

Det er dog også muligt, at Facebook blot vil lave en form for indeksering af de artikler, der i øjeblikket bliver delt mest på netværk, men Techcrunch påpeger, at der i løbet af de seneste dage er begyndt at dukke henvisninger til "rssfeeds" op i koden til Facebooks Graph Search.

Invitation via snailmail

Normalt bliver invitationer til denne slags produktlanceringer udsendt via e-mail, men denne invitation er en fysisk invitation, der er udsendt med traditionel snailmail.

Denne type invitationer fra virksomheder som Apple og Facebook er ofte udstyret med små diskrete hints om, hvad præsentationen handler om. Og Techcrunch hæfter sig derfor ved, at invitationerne alle er udsmykket med kaffepletter af den type, som mange af os måske husker fra de fysiske papiraviser, der ofte blev - og for nogles vedkommende stadigvæk bliver - læst sammen med morgenkaffen.

Følg @wittorff på twitter

Læs også:

Sådan overlever du drabet på Google Reader - her er fire alternativer

Facebook nupper smart funktion fra Twitter

Afinstalleret! Facebook Home - nej tak

 

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil