Æren skal deles med RME Development og By The Orange Ordbog team, og der i høj grad tale om æren for Robocat.
For den lille udviklervirksomhed med fingrene i alt fra webdesign, apps, spil og hardwaredesign har ifølge eget udsagn ikke nogen bundlinje-gevinst ud af at udvikle en gratis app til Roskilde Festival for fjerde gang i træk.
Heller ikke selv om Robocats chefdesigner Michael Flarup fortæller, at man næppe får meget app for under 50.000 kroner, hvis det havde været en bestillingsopgave.
"Vi lever af at lave fede produkter, og festivalen er en sjov legeplads, hvor man kan afprøve skøre idéer i et meget kreativt rum. Der har aldrig været nogle økonomiske perspektiver i at lave vores uofficielle Roskilde app," lyder det fra Michael Flarup.
"Mest af alt har vi bare lavet den, fordi vi kan."
En legende baggrund
Baggrunden for app-udviklingen til festivalen er derimod noget mere legende, selv om Robocat har brugt de seneste mange uger på at fintune sin festival-app.
"Mest af alt har vi bare lavet den, fordi vi kan. Flere af årene har de gratis festivalbilletter ikke betydet det store, fordi jeg alligevel har arbejdet som fotograf for Orange Press og derigennem haft adgang," fortsætter han.
I skrivende stund har app'en 'Roskilde 2013 - The Unofficial Guide for Roskilde Festival' til iOS fået over 500 anmeldelser med en gennemsnitlig score på på godt 4,5 i Apples App Store.
Med Robocats Roskilde Festival-app er det blandt andet muligt at dele festivalbilleder, se musikprogrammet, høre artisterne i iTunes og skrive med andre festivaldeltagere
Glem pengepungen og vær kreativ
Michael Flarup tilføjer, at der oven på udviklingen af den uofficielle Roskilde Festival-app igennem årene har været en efterspørgsel på Robocat.
Artiklen fortsætter på næste side...