Tretten klassiske fejl 40 fra den virkelige verden

Hver dag går it-brugere i stå i deres arbejde, fordi de oplever fejl eller bare ikke kan komme videre med deres it-redskaber. I sommervarmen kan drillerierne gøre det ekstra hedt for mange brugere, for kilden til en del af udfordringerne skal tit findes cirka 40 centimeter fra skærmen.

Artikel top billede

De famøse fejl 40 kan være svære at sige sig helt fri for. Men selv for den mest rutinerede it-bruger overgår den virkelige verden nogle gange fantasien.

Firmaet InfoCare har 180 ansatte i Danmark, og en del af dem arbejder som onsite-supportpersonale i danske virksomheder. Her åbner de for supportloggen og løfter sløret for tretten klassiske og meget udbredte fejl 40. Selv om flere af dem lyder som de rene vandrehistorier, er alle eksemplerne taget fra den virkelige verden.

Mine mapper er forsvundet

De fleste it-brugere får øjeblikkelig koldsved, hvis mapper med vigtigt indhold pludselig er forsvundet. Følelsen af, at flere års arbejde er forsvundet, får dem til at stivne. Men den febrilske eftersøgning på fællesdrevet kan indstilles med en kort og fattet instruks fra onsite-supporteren: "Prøv at klikke på det lille kryds til venstre for den folder, dine mapper skulle ligge i."

Jeg får ikke nogen mail

Panikken slår igennem for fuld udblæsning, for der ligger ingen nye mail i toppen af indbakken, som der plejer. Den typiske fejl 40 ligger begravet i, at brugeren er kommet til at sortere sine mail efter en anden kolonne end datoen. Eller de er sorteret efter omvendt datoorden, så alle brugerens nye mail nu ligger skjult i bunden.

Min pc er helt død

Brugeren kan ikke få kontakt til pc'en. Der sker ingenting, lige meget hvor mange gange han prøver at starte den. Problemet er enkelt: Rengøringspersonalet er kommet til at slukke skærmen, og brugeren er så vant til, at den altid er tændt, at han end ikke overvejer, om den nu også er slået til i dag.

Jeg printer og printer, men der kommer intet ud

Papirbakken er fuld, og de røde lamper er slukket. At printeren alligevel ikke leverer, skyldes typisk, at brugeren har skiftet afdeling og har glemt at ændre standardprinter. Eller brugeren er kommet hjem fra besøg i virksomhedens afdeling i nabolandet og kommet til at vælge den midlertidige printer som standardprinter. Resultatet er en masse overflødigt print.

Skærmen vil ikke tænde

Tænd/sluk-knappen bliver trykket i bund adskillige gange, og lige meget hjælper det. Supportens udrykning afslører, at brugeren er kommet til at sparke til strømforsyningen og har lavet en løs forbindelse uden at opdage det.

Mit password virker ikke

Bliver ens adgang til systemet låst, kan man være nok så sikker på, at man taster det rigtige password. Men det mest sandsynlige problem er, at man er i gang med at bruge et password, der passer til et helt andet program - hvis man da ikke er kommet til at slå Caps Lock eller Num Lock til.

Genstart på under 5 sek.

Brugere, der kontakter supporten med en nød, der er svær at knække, bliver ofte rådet til at genstarte pc'en. "Så, nu har jeg genstartet," lyder det tit efter mindre end et par sekunder. Men det, han har genstartet, er ikke pc'en men bare skærmen.

Modtageren har ikke fået min mail

Det er 100 procent sikkert, at man for længst har sendt en bestemt mail til en modtager, som bedyrer, at han ikke har modtaget den. Oftest har modtageren ret. I mange tilfælde hjælper supporten brugeren til at konstatere, at mailen skam er sendt - blot til den forkerte modtager.

Det trådløse netværk virker ikke

"Mysteriet" løses, når det viser sig, at den lille knap på pc'en, hvor der står "Wireless", er slået fra.

Jeg kan ikke komme på internettet

Det er ikke sandsynligt, at hele internettet er nede. Heller ikke at der fra den ene dag til den anden er opstået problemer på netop din maskine. Tjek om dit netværkskabel sidder ordentlig fast i stikket.

...og her kommer så vedhæftningen

Sådan starter flere mails, end de fleste afsendere er stolte af. Her er der ikke brug for support. Stop blot et sekund, inden du trykker Send og tjek, at du har husket vedhæftningen.

Alle mine mail-modtagere kan se hinanden

En af de største "bøffer", man kan komme ud for, og som endda kan bringe marketingfolk mere end på kant med lovgivningen, er, når man glemmer at sætte modtagerne Bcc, når man sender masse-mail. Her er det for sent at tilkalde support.

Luk alle vinduer

Er der ingen som helst af de gængse måder at løse it-problemer på, der virker, så er supportens råd ofte at slukke og tænde udstyret. "Først skal du lukke alle vinduer," lyder instruksen. Det betyder dog ikke, som en velmenende it-bruger troede, at man skal rejse sig og gå hen til vindueskarmen og begynde at lukke vinduerne.

Læs også:
12 henvendelser som enhver it-supporter bare hader
Cisco: Sådan har vi fået styr på ansattes egne computere
Danske skoleelever vil overtage it-support i timerne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Impact Fund Denmark

Head of IT – lead our digital transformation

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S