Du logges på jobbet: Her er din fagforenings dom

Både Prosa og DJØF har en særlig holdning til, at mange arbejdsgivere logger de ansattes mail og internet-færden.

Artikel top billede

Tusindvis af offentlig ansatte får logget deres mail og internet-brug. Og flere myndigheder forbeholder sig ret til at tjekke medarbejdernes mail.

Langt hen af vejen er det ok, men det skal dog holdes på et minimum, mener landets fagforeninger.

"Som udgangspunkt er det Prosas holdning, at der kun skal logges det mest nødvendige i kortest mulig tid," udtaler formand Niels Bertelsen fra Prosa.

Han mener, at der skal være klare og overskuelige regler om logningen, og medarbejderne skal være bekendt med reglerne og konsekvenserne af ikke at følge dem.

"Medarbejderne skal derfor være bekendte med, hvad der logges, og hvorfor det sker," forklarer han.

Ud over at vide, at logningen finder sted, er det også vigtigt at vide, hvornår den vil blive brugt og af hvem, påpeger han.

"Særligt fordi der sker en større og større registrering af oplysninger af både borger og medarbejdere, og dermed en større mulighed for samkøring og dermed en øget risiko for misbrug," forklarer Prosa-formanden.

Må din chef læse dine mails?

I en lidt anden boldgade er holdningen den samme.

"Det er også vores opfattelse, at det skal være muligt for en arbejdsgiver at få adgang til en medarbejders mailboks ved fravær på arbejdspladsen, da det skal være muligt at drive forretningen, selv om en medarbejder for eksempel er blevet langtidssyg," forklarer Niels Bertelsen.

Imidlertid må medarbejderen selv tage nogle særlige forholdsregler på mailen, lyder rådet.

Sådan skal du bruge din mail

"Medarbejderen må så opfordres til at adskille arbejdsmæssige og private mails, så det ikke fører til, at arbejdsgiver læser private mails," forklarer Prosa-formanden.

Derimod er det helt i orden og det eneste fornuftige, at der logges, når ansatte har adgang til personfølsomme data, mener han.

"Sådan har det i øvrigt været i rigtig mange år," forklarer han.

"Generelt må vi sige, at det er vores holdning, at man kun skal logge, når der er en rigtig god grund til det. Derfor vender vi os imod de tilfælde, hvor der ikke er det," slutter han.

DJØF: Overvej hvad der logges
Lars Qvistgaard, der er formand for DJØF's Overenskomstforening for offentligt ansatte, mener, at arbejdsgivere altid skal overveje, hvor mange og hvilke oplysninger der logges på de ansatte.

"Det er altid en overvejelse. Og frem for alt skal de ansatte orienteres om det. Ligesom data skal slettes igen," understreger han.

Faktisk kommer det ikke bag på ham, at mange danske myndigheder logger deres ansatte i stor stil. Og DJØF har da heller ikke haft nogle sager, hvor der er sket misbrug af oplysningerne.

"En arbejdsgiver har ret til at sørge for, at reglerne bliver fulgt. Og det er helt legitimt at logge oplysninger, som det har været fremme," siger han.

Han påpeger dog samtidig, at i takt med den digitale udvikling, hvor flere og flere data kommer til, så skal man overveje endnu nøjere, præcis hvilke oplysninger der logges.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S