IO: Salg skal føre os til verdenstoppen

Det var ambitionen om at blive en af verdens største og allerbedste spiludviklere, som førte til salget af danske IO Interactive til britiske Eidos for en kvart milliard kroner. Kun de allerstørste vil nemlig overleve i fremtidens konkurrence, mener selskabets administrerende direktør og medejer, Janos Flösser.

Ambitionerne er tårnhøje hos den danske spiludvikler IO Interactive, som fra 31. marts får nye ejere i form af det britiske spilforlag Eidos, som har købt selskabet for 256 millioner kroner.

Seks måneders forhandlinger er gået forud for salget, hvor valget faldt på Eidos, efter IO Interactive havde fået tilbud fra en række store spilforlag.

Eidos hører til blandt verdens største udviklere og udgivere af computerspil og har blandt andet distribueret Hitman-spillene.

Samme syn og ambitioner

- Vi har samme syn på 3D-spil, samme syn på industrien og samme ambitioner om at placere os allerøverst i branchen, siger IO Interactives administrerende direktør, Janos Flösser, til Computerworld Online.

Han mener, at Eidos er det rigtige selskab til at videreudvikle IO Interactive, så selskabet kan klare sig i den skærpede konkurrence i spilbranchen, som med en række konsoller er blevet meget kapitalintensiv.

Således koster det nemt mellem 20 millioner kroner og 40 millioner kroner at udvikle et kvalitets 3D-spil, hvis det skal udgives til både pc, Sonys Playstation 2, Nintendos Gamecube og Microsofts Xbox.

Den udvikling vil ifølge Janos Flösser føre til, at kun de allerstørste udviklere vil have en chance for at klare sig.

- Der vil ske en voldsom konsolidering i industrien, hvor kun toppen af de bedste vil overleve. Det mener vi, at vi nu er meget godt rustet til i IO Interactive, siger han.

Ved at blive en del af Eidos får IO Interactive adgang til teknologien i kommende konsoller som efterfølgerne til Xbox og Playstation 2.

Nemmere adgang til teknologi

- Vi får lettere adgang til teknologi og har nu direkte adgang til den nyeste konsolteknologi. Samtidig får vi betydeligt bedre markedsfokus og bedre indsigt i marketing, siger Janos Flösser.

Han offentliggjorde kæmpehandelen over for selskabets 140 ansatte onsdag aften. Budskabet blev positivt modtaget af medarbejderne, hvoraf en del kommer til at mærke salget på pengepungen, idet 60 procent af salgssummen på 256 millioner kroner går til visse nøglemedarbejdere samt selskabets stiftere.

Selv om en række medarbejdere gennem aktieoptioner nu har fået en håndgribelig milliongevinst for deres indsats i IO Interactive, frygter Janos Flösser ikke, at medarbejdere vil forsvinde fra selskabet. Tværtimod skal der ansættes nye medarbejdere i det danske hovedkontor på Kalvebod Brygge, fortæller han.

Janos Flösser vil ikke tale om, hvor meget han tjener privat på handlen, men ifølge Computerworld Onlines oplysninger vil hver af IO Interactices stiftere lande et tocifret millionbeløb på handlen.

Forud for salget til Eidos har IO Interactive leveret hit på hit.

Hitman 2 er solgt i over tre millioner eksemplarer, og selskabets seneste spil, Freedom Fighters, er blevet modtaget med jubel af alverdens spilanmeldere. Spillet nærmer sig en million solgte eksemplarer, og det har dermed tjent sig selv rigeligt ind.

Salget til Eidos betyder ikke, at IO Interactive ændrer på sin udgivelsesplan for fremtiden, hvor den næste satsning er Hitman 3, der kommer til april.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S