Millioner af TDC-kunder ramt af nedbrud

Millioner af TDC-kunder i Danmark, Sverige og Norge har her til morgen problemer.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Flere af TDC's små tre million kunder i Danmark plus mange af TDC's mobil-kunder i Sverige og Norge har hertil morgen problemer med at sende og modtage sms'er og mms'er.

Fejlen opstod ifølge TDC's presseafdeling klokken fire i morges.

"Vi kan konstatere, at cirka 50 procent af beskederne ikke kommer frem, men det er ikke sådan, at vi kan sige, at halvdelen af kunderne er ramt. Ligeledes kan vi heller ikke sige noget om, at kunder i specifikke egne af landet er ramt," fortæller TDC-kommunikationsrådgiver Camilla Sebelius Jørgensen.

Hun siger til Computerworld, at nedbruddet skyldes en softwarefejl på det administrationssystem, som udsender sms'erne og mms'erne til selskabets millionvis af nordiske kunder.

Prøv igen

Men selv om man ikke har haft held til at udsende beskeder i første omgang, er der ifølge TDC håb, hvis man har lidt tålmodighed.

"Beskederne ryger igennem to serversystemer, så hvis det ikke lykkes i første omgang, kan man godt prøve igen," siger Camilla Sebelius Jørgensen fra TDC.

Computerworld har forsøgt at sende sms'er hele morgenen - dog uden held.

TDC forklarer, at fejlen forventes udbedret omkring klokken 9.30.

Computerworld følger sagen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job