I rigtig mange virksomheder vil det dog ikke være it-chefen og it-afdelingen, der får en større pose penge til investeringer, for i de senere år har ejerskabet over it-budgettet skiftet hænder.
IDC skriver i en ny analyse baseret på interviews med 1.200 virksomhedsledere, at 61 procent af virksomhedernes teknologi-projekter nu betales af forretningen snarere end af it-afdelingen.
Vi har ifølge IDC kun set begyndelsen på denne tendens, og eksempelvis ventes marketingafdelingens it-investeringer at vokse med ni procent om året i de kommende fem år.
Danske eksempler
Men selv om mange it-chefer altså vil opleve, at deres it-budgetter enten ikke følger med forretningens vækst - eller måske ligefrem skrumper - betyder det ikke, at it's betydning er for nedadgående.
Tværtimod er der i mange virksomheder en voksende erkendelse af, at teknologi er helt afgørende for, at man kan styrke eksisterende forretningsområder og skabe nye.
Eksempelvis forklarede CIO i Nilfisk-Advance Steen Mogensen for nogle uger siden til Computerworld, hvordan det fungerer, når forretningen ejer it-projekterne.
"Det er for eksempel Logistik, der initierer et projekt og betaler for det, og det vil sige, at de også betaler vores interne tid, der går til at producere det. Så er der noget vedligehold og support efterfølgende, som vi ikke fakturerer," forklarede Steen Mogensen.
"Vi faciliterer og sikrer, at projektet kan gennemføres med interne eller eksterne kræfter, men det er forretningen, der skal kunne godtgøre, at business casen holder, når de også tager højde for de omkostninger, de forårsager både internt og eksternt."
Øget gennemsigtighed er godt
En af fordelene ved at arbejde med en model som den, Nilfisk-Advance anvender, er, at der kommer en øget gennemsigtighed og forståelse i forhold til it-budgetterne.
Det er der generelt et behov for, skrev rådgiver i PA Consulting Thomas Juhl for nylig i et blogindlæg på Computerworld.dk.
"Vi kan selvfølgelig ikke styre, hvordan forretningen opfatter it og det budget, der ligger til grund for it-forretningens ydelser, men vi kan gøre det nemmere for forretningen at forstå det eller som minimum gøre det sværere IKKE at forstå det."
Artiklen fortsætter på næste side...