Cybercity forsøger nu at spinde guld på et af de domænenavne, som selskabet i januar 1997 sammen med andre medlemmer af den nu nedlagte Forening af Danske Internetleverandører (FIL) var hurtig til at købe.
Ikke mindre end 900.000 kroner over en tre-årig periode kræver Cybercity ifølge det lille to-mands-firma LL Media for domænet sex.dk.
- Jeg synes, det er noget svineri, for Cybercity har ingen ret til navnet, andet end at de har været heldige at købe det i 1997, siger Levi Nielsen, der er en af to ansatte i firmaet LL Media, som driver erotiske sider på nettet.
Cybercity registrerede domænenavnet sex.dk den 31. januar 1997, få dage efter at .dk-domænet blev frigivet.
En advokatundersøgelse samme år viste, at bestyrelsesmedlemmer i FIL udnyttede insiderviden til at hamstre populære domænenavne. 88 procent af alle domæne-registreringer i tiden efter frigivelsen blev således foretaget af otte ud af foreningens 60 medlemmer.
Ifølge Levi Nielsen fra LL Media er Cybercity slet ikke interesseret i at sælge domænenavnet. Selskabet vil derimod stå for hostingen af det for 25.000 kroner om måneden i mindst tre år - en udgift på i alt 900.000 kroner.
- Det er svineri, at de vil tage en lille million for et domænenavn, som de ikke engang bruger. Et stort firma som Cybercity burde holde sig for gode til at tage så høj en pris for et domænenavn, mener Levi Nielsen.
Det er Cybercitys finansdirektør Roland Andersen, der haft kontakten til Levi Nielsen, og han ønsker ikke at kommentere forhandlinger med kunder.
Han vil derfor ikke kommentere prisen på 900.000 kroner. Han bekræfter til gengæld, at Cybercity af forretningsmæssige årsager ikke sælger domænenavne.
- Vi vil ikke sælge, fordi vi bruger dem som en del af vores forretning. Hvis folk vil hoste websider hos os, så kan de tilknytte dem til vores domæner. Så priserne skal ses i sammenhæng med en hosting-løsning, siger Roland Andersen.
Han har ingen problemer med at tjene penge på domænet sex.dk.
- Vi bruger jo ikke domænet, det gør kunderne, og kunderne kan i princippet have, hvad de synes er det rigtige. Hvis der er nogen, der har varemærke-ret til et domænenavn, afleverer vi det, men vores politik er ikke at sælge, fortæller Roland Andersen.
Levi Nielsen fra LL Media oplyser, at han ville være villig til at betale omkring 50.000 kroner for domænet.
Sammen med sin partner Lars Boris Thomasen driver han mere end 30 domæner med erotisk indhold, som giver et overskud på over en million kroner om året.