Artikel top billede

Smart software kan få dig til at begå kæmpe-brølere

It-kommentator Nicholas Carr har startet en debat om, hvad der sker med vores evne til at tænke selv, når vi automatiserer alt og overlader selv det mest avancerede arbejde til computere. Resultatet kan (måske) være livsfarligt.

Computere hjælper os i stigende grad med at klare arbejdsopgaver, der tidligere kun kunne klares manuelt.

I den mere avancerede ende finder vi eksempelvis auto-piloter på flyvemaskiner, digitale diagnosticerings-værktøjer i sundhedssektoren, og it-værktøjer til arkitektens arbejde med at designe en ny bygning.

Det sker også, når skriveprogrammet automatisk retter vores stavefejl eller foreslår et andet ord, når GPS'en viser os vej, og Google fortæller os, hvad det egentlig var, vi ville søge efter.

Det er smart med al den automatisering, men der er en bagside: Hvad sker der, når computerne tager fejl?

Har vi så stadig den viden og de erfaringer - og den logiske tankegang - der gør det muligt for os at bruge vores sunde fornuft og træffe de rigtige beslutninger?

Ikke altid, mener it-forfatter og -kommentator Nicholas Carr, der blandt andet står bag bogen "Does IT matter?" og også har skrevet om, hvad internettet betyder for vores hjerner.

Han har et længere og meget læseværdigt essay i tidsskriftet The Atlantic med titlen The Risk of Putting Our Knowledge in the Hands of Machines.

Han argumenterer ikke for, at vi skal droppe computerne og vende tilbage til de gode gamle dage uden it, men forsøger snarere at belyse de problemstillinger, der opstår i kølvandet på automatiseringen.

"Vores tillid til softwaren bliver så stærk, at vi ignorerer eller ser bort fra andre informations-kilder, inklusive vores egne øjne og ører"

Fly styrtede ned
Et skræmmende eksempel er ifølge Carr en konkret flyulykke med 50 dødsofre, der måske kunne være undgået, hvis piloten ikke havde manglet "fornemmelse for situationen."

"Mange softwareprogrammer klarer intellektuelt arbejde - at observere, fornemme, analysere og dømme, selv at træffe beslutninger - der indtil for nylig blev betragtet som værende forbeholdt mennesker," forklarer han i essayet.  

"Det kan betyde, at den person, der styrer computeren, bliver en high-tech sekretær, der lægger data ind, monitorerer output og holder øje med fejl."

"I stedet for at åbne nye grænser for tanker og handlinger ender softwaren med at indsnævre vores fokus. Vi bytter sofistikerede, specialiserede talenter ud med rutineprægede og mindre karakteriske," skriver Nicholas Carr.

Her begår vi en kæmpe fejl

Mens der ikke er noget nyt i, at maskinerne overtager mere og mere af det menneskelige arbejde, er det nyt, at maskinerne nu også klarer det arbejde, som man tidligere mente, at kun den menneskelige hjerne kunne magte.

Nicholas Carr beskriver problemstillingen således:

"Da vi føler os overbeviste om, at maskinen vil fungere uden problemer og håndtere ethvert problem, der måtte vise sig, tillader vi, at vores opmærksomhed flakker. Vi mister engagementet i vores eget arbejde, og vores opmærksomhed på, hvad der sker omkring os, falmer."

"Vores tillid til softwaren bliver så stærk, at vi ignorerer eller ser bort fra andre informations-kilder, inklusive vores egne øjne og ører. Når en computer giver forkerte eller utilstrækkelige data, forbliver vi uvidende om fejlen."

Debatten om denne problemstilling kører allerede løs hos både The Atlantic og på Nicholas Carrs egen blog.

Læs hele essayet her og bidrag gerne med dine egne synspunkter i debatten på Computerworld.

Læs også:

10 år efter kontroversiel artikel: Er it stadig ligegyldigt?

Nicholas Carr: Internettet smadrer din koncentration




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere