En række af det danske softwareselskab Dynamic Systems kunder har uden at vide det været med til at skaffe selskabet en bedre placering i resultatlisterne på verdens største søgemaskine, Google.
Dynamics Systems' software til at styre web-publicering (CMS), Dynamicweb, har placeret skjulte links til selskabets egen hjemmeside på kundernes websteder.
Skjulte links kan ikke umiddelbart ses af brugerne, men bliver opdaget af blandt andet Googles søgerobot, når den indekserer internet.
De skjulte links kan forbedre en hjemmesides placering i søgeresultaterne, men de sammenstilles af søgemaskinen med spam og kan i værste tilfælde føre til en udelukkelse af de involverede hjemmesider.
- Hvor stor risikoen er, kan være svært at sige, men Google har en spam-formular, du kan udfylde. Hvis den bliver udfyldt af en sur konkurrent, så er risikoen for udelukkelse rigtigt stor, siger Rasmus Sørensen, der er søgemaskine-specialist i konsulenthuset Notabene.net.
Vigtige topplaceringer
En god placering blandt søgeresultaterne i verdens største søgemaskine kan gøre en forskel mellem fiasko og succes for firmaer, som baserer deres forretning på nettet. Derfor er Google meget opmærksom på virksomheder, der bruger ufine metoder til at skaffe sig en god placering.
I Dynamic Systems' tilfælde har firmaet på alle sine kunders hjemmeside inkluderet en copyright-besked og et link til adressen www.dynamicweb.dk.
Web-adressen har været omklamret af HTML-kode, som dels skjuler teksten for de besøgende på siden, dels fortæller at der er tale om et link.
Ifølge Rasmus Sørensen er det en meget udbredt metode til at opnå en god placering på Google, også i Danmark.
- Men det er bestemt ikke god etik. For når man sælger et CMS-system og linker til sig selv, så snylter man lidt på kunderne. Man misbruger samtidig Googles algoritme, for Google lægger vægt på mængden af links til en hjemmeside, siger han.
Ikke et forsøg på snyd
Dynamic Systems afviser at have forsøgt at udnytte sine kunder til at få en bedre placering på Google.
- Det er først i løbet af det sidste stykke tid, hvor jeg har snakket med flere søgemaskinefirmaer, at vi er blevet gjort opmærksom på det, siger Nicolai Pedersen, der er direktør for udvikling og teknik i Dynamic Systems.
Kundernes sider er derfor blevet ændret i løbet af denne uge, så der ikke skulle blive problemer med Google.
Ingen klare regler
Søgemaskineoptimering er et broget område, hvor der er mange retningslinjer og tips, men ingen klare regler.
Teknikken bliver bøjet til det yderste for at skaffe opmærksomhed, og ifølge Rasmus Sørensen sker det også i Danmark.
- Det sker specielt på søgninger, hvor der er konkurrence. Det er typisk ord som viagra og casino, hvor man ved, at der er penge at tjene. I tilfældet med Dynamicweb tror jeg dog mere, at det er en tanketorsk fra deres side, end der reelt er tale om et forsøg på snyd, siger han.
Links er hele fundamentet for internet, og ifølge Rasmus Sørensen er det afgørende, om man melder linket klart ud til de besøgende eller ej.
- Vi ser ofte, at man som leverandør af CMS-systemer får sit logo og et link på kundernes sider for at gøre de besøgende opmærksomme på, at der er brugt dette system, og så er det helt noget andet, mener han.
Dynamic Systems står ud over Dynamicweb også bag e-handelsløsningen Dynamicshop og det grafiske redigeringsværktøj Dynamicdoc. Selskabet med 25 ansatte tjente sidste regnskabsår 1,5 millioner kroner ud af en bruttoavance på 10 millioner kroner.