Er dette QR-kodernes længe ventede afløser?

QR-koderne har i flere år været en del af det offentlige rum. Er den tid ved at være forbi med nye teknologier på banen?

Artikel top billede

Grimme, firkantede og ineffektive.

Så kort kan QR-koder beskrives, efter at de i de seneste år har været en åbenbart uundværlig del af alle plakater, aviser og flyers i bybilledet.

Problemet med QR-koderne er dog, at de sjældent bliver scannet og dermed knap så effektive, som der ellers blev lagt op til med smartphone-telefonernes udbredelse i de seneste år, efter at QR-koder oprindeligt blev brugt i den japanske bilindustri i midten af 1990'erne.

En relativ ny teknologi fra det japanske elektronikselskab Ricoh udfordrer nu QR-koderne med teknologien Clickable paper (klikbart papir). I lighed med QR-koderne gør den nye teknologi brug af smarthonens kamera og en app, der lige er blevet udsendt til både iOS- og Android-mobilsystemerne.

Det skriver Mashable

Kan gå på en række medier

Ved brugen af app'en til det klikbare papir slipper du for at zoome ind på koder, men tager i stedet blot et billede af et blad, plakat eller andet mål og lader programmet køre billedet igennem sin genkendelsessoftware.

Hvis billed-udsnittet bliver genkendt, får motivet igennem Ricoh-app'en et overliggende lag, hvor brugeren får adgang til forskellige medier.


Her kan du se, hvordan Clickable Paper-app'en virker.

Tager man eksempelvis et billede af en bil, kunne der komme produktvideoer til Youtube, links til bilforhandlere og mulighed for at dele billedet via Facebook eller andre sociale medier, hvilket ikke findes i QR-verdenen.

Ud over Ricohs teknologi, der er blevet brugt i apps til det japanske marked siden 2012, er der også andre spillere på banen med forslag til QR-alternativer.

Google Goggles smider eksempelvis en Google-søgning tilbage i hovedet på brugerne, hvis man tager billeder af tekst og/eller billeder med Google Goggles-app'en.

Andre QR-konkurrerende teknologier er eksempelvis Microsoft Tag, der kræver en specifik kode a la QR-koden for at fremtrylle interaktive produktinformationer på telefonen.

Giv din mening til kende: Hvad mener du om QR-koder? Kender du nogle gode alternativer til QR-koderne? Deltag i debatten ved at skrive i det nedenstående kommentarfelt.

Læs også:
Dansk iværksætter gør QR-koder intelligente

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil