Youtube klar til at opkøbe gigantisk live streamingtjeneste for milliarder

Youtube er ifølge et amerikansk medie klar til at opkøbe en af verdens mest populære live streamingtjenester, og opkøbet vil være det største fra Youtube nogensinde.

Artikel top billede

Verdens absolut største videotjeneste, Youtube, har fået en aftale i hus om at opkøbe livestreaming-giganten Twitch.tv for over 5,4 milliarder kroner.

Det fortæller Variety, som bliver bekræftet af andre amerikanske medier.

Twitch.tv er en af de største live streamingsites i verden, der hovedsageligt streamer computerspilssessioner, og har ifølge Twitch selv over 45 millioner månedlige besøgende og genererer mere trafik på det amerikanske net end Facebook.

Handlen formodes at blive gjort offentlig snarligst, men skal godkendes af det amerikanske justitsministerium, hvilket godt kan blive en hård nød for Youtube.

Youtube er allerede verdens største video-tjeneste, og opkøbet af Twitch vil kun skubbe Youtube endnu mere foran konkurrenterne.

Hverken Youtube eller Twitch har officielt bekræftet handlen.

Mange mulige købere
Youtube var dog ikke den eneste, som var interesseret i Twitch.

Ifølge The Verge har også Microsoft og andre it-giganter forsøgt sig at gøre kur til Twitch, men valgte i stedet Googles Youtube. Fravalget af Microsoft er forventeligt, da Twitch allerede er at finde på både Microsofts Xbox, men også Sonys Playstation.

En direkte forbindelse til den ene af dem ville ikke fungere for en spil-venlig tjeneste som Twitch.

Samtidig fortæller en kilde til The Verge, at Google med Youtube i langt højere grad kan hjælpe Twitch hen mod mainstreammarkedet, end andre opkøbere ville kunne.

Twitch blev blandt andet verdenskendt for et par måneder siden, da en "kanal" blev åbnet for det snart 20 år gamle Pokemon Red.

Her kunne tilskuerne skrive i chatten, hvorefter en algoritme ville omdanne de tusinder og atter tusinder af kommentarer til en kommando, hvorefter spillet reagerede. Over 60 millioner mennesker har indtil videre set og spillet på kanalen.

Læs også: Test: Denne dims kan gøre dig rig

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S