Danske søgefirmaer i strid om Google-fusk

Det danske firma Netpointers baserer sin søgemaskineoptimering på såkaldte doorway-sider, og det har ifølge konkurrenten Wesecureit allerede fået flere af de 800 kunder udelukket fra søgemaskinen Google. Netpointers beskylder omvendt Wesecureit for at true selskabets kunder og for at have forbindelse til det omstridte selskab Keyword Danmark.

Det danske firma Netpointers Technologies beskyldes for at presse teknikken til det yderste, når kundernes hjemmesider skal have en god placering blandt resultaterne i søgemaskinen Google.

Såkaldte doorway-sider med udvalgte nøgleord og optimerede links skjules for brugerne ved hjælp af javascript, men er til gengæld guf for Googles søgealgoritmer, som placerer siderne højt i søgemaskinens resultater.

Ifølge konkurrenten Wesecureit har det ført til, at flere af Netpointers kunder er blevet fjernet fra Google, fordi den aggressive søgemaskineoptimering strider mod Googles retningslinjer.

- Vi kender til flere tilfælde, hvor selskaber er fjernet fra Google, fordi de har været kunde hos Netpointers, siger Henrik Bang, administrerende direktør.

De omtalte firmaer, blandt andet et stort it-firma og et firma i rejsebranchen, ønsker ifølge Henrik Bang ikke at stå frem i medierne, fordi de frygter dårlig omtale.

Afviser kritikken

Hos Netpointers kender administrerende direktør Christian K. Andersen ikke til, at Google skulle have fjernet selskabets kunder.

- Ud af vores 800 kunder er der aldrig én, der er blevet blacklistet, så det er ikke en risiko, vores kunder løber. Vi har været i korrespondance med Google, hvor de skriver, at der ikke er noget at komme efter, siger han.

Anklagerne fra Wesecureit fik tirsdag Netpointers til at udsende et nyhedsbrev, hvori Wesecureit beskyldes for at ødelægge branchens ry og for at være forbundet med det omstridte selskab Keyword Danmark.

Christian K. Andersen kritiserer samtidig Wesecureit, fordi selskabet har ringet til Netpointers' kunder og fortalt dem om faren for, at de kan blive fjernet fra Google.

Optimering for 20 mio.

Ifølge Netpointers-direktøren havde selskabet med 35 ansatte fordelt på kontorer i Danmark, USA og New Zealand sidste år en omsætning på over 20 millioner kroner og et overskud på over en million kroner.

I alt har Netpointers over 800 kunder, heraf omkring 400 danske, hvilket får selskabet til at kalde sig selv det største inden for søgemaskineoptimering i Europa.

For at give sine kunder den bedste mulige placering på bestemte søgeord i Google forsøger Netpointers' programmører at regne sig frem til, hvordan Google udvælger og rangerer hjemmesider.

Skyggesider narrer Google

Ud fra det skabes bestemte skyggesider, som Google finder, men som den almindelige bruger ikke ser, fordi et javascript sørger for at sende den besøgende videre til kundens forside.

Et eksempel er malerfirmaet Dyrup, som Netpointers har skabt doorway-siden "www.dyrup.dk/np_dk/" til. Den indeholder ord og links, som skal give en god placering på Google, mens en almindelig besøgende vil blive sendt videre til Dyrups forside, hvis adressen besøges.

Den samme teknik bruges hos flere af Netpointers' andre kunder, som tæller jobtjenesten Monster, høreapparatproducenten Oticon og it-firmaet CSC.

- Søgemaskinens opgave er at levere relevante resultater, og det er søgemaskinerne ikke gode nok til. Vi er i stand til at kile teknologi og sider ind, som taler søgemaskinens sprog. Hvorvidt siden er synlig eller ej, synes jeg ikke er relevant, mener Christian K. Andersen.

Google fjerner sider

Googles retningslinjer siger, at en hjemmeside kan blive fuldstændigt fjernet fra Googles indeks, hvis der bliver brugt såkaldte doorway-sider til at opnå en god placering, men Christian K. Andersen mener ikke, at kunderne er i fare for at blive bandlyst fra verdens mest brugte søgemaskine.

- Vi bruger ikke som udgangspunkt teknikker, der strider mod Googles etiske retningslinjer. Alle bruger den samme teknologi, og nu er det kun et spørgsmål om, at vi er den største, og at det er sjovest at skyde på os, siger Christian K. Andersen.

Henrik Bang fra Wesecureit afviser, at alle søgefirmaer benytter sig af de samme teknikker.

- Vi bruger teknikker, der overholder søgemaskinernes regler, med mindre kunden specifikt beder om andet. Og vi bruger aldrig det, vi lægger ind på kundernes sider, til at øge vores egen link-popularitet, siger Henrik Bang.

Han henviser til, at Netpointers i flere tilfælde har linket til selskabets egen hjemmeside fra kundernes doorway-sider.

Fælles fortid

Striden mellem de to søgefirmaer kompliceres af, at Netpointers og Wesecureit har forbindelse til de omstridte selskaber Keyword Danmark, IT-House og Abesee. Abesee blev ligesom Keyword Danmark kritiseret for sit aggressive salg af de såkaldte internet keywords.

Henrik Bang fra Wesecureit har været salgs- og marketingdirektør i Keyword Danmark og var også medejer af virksomheden IT-House, som i juli 2002 sendte proformafakturaer ud til over 2.500 danske virksomheder.

Samtidig er Rasmus Steengaard fra Netpointers tidligere markedschef i Keyword Danmark, ligesom selskabet CKW, der sælger Netpointers' produkter, har tidligere Abesee-sælgere blandt de ansatte.

Relevante links

Eksempel på doorway-side hos Dyrup

Googles retningslinjer for søgemaskineoptimering

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car