Derfor forstår din it-afdeling og forretningen ikke hinanden

En virksomheds it-afdeling og forretningsledet har vidt forskellige syn på, hvad it egentlig kan levere af værdi - og hvor hurtigt det skal ske. .

Et halvt år.

Så stor er forskellen på, hvad en dansk it-afdeling kan levere, og hvad forretningsledet i en virksomhed forventer, at it-afdelingen kan levere.

Det viser en undersøgelse fra softwareselskabet VMWare, som har spurgt i alt 1.800 it-beslutningstagere i virksomheder fra hele verden med flere end 100 ansatte om deres forventninger til it.

Denne markante forskel i forventninger og de reelle implementeringer og opgraderinger åbner ifølge VMwares tekniske chef for Europa, Joe Baguley, for, at mindre og fleksible konkurrenter kan overhale en ellers veletableret virksomhed indenom.

Bare fordi konkurrenterne er hurtigere til at få søsat deres produkter.

Således frygter 86 procent af danske it-beslutningstagere ifølge VMware-undersøgelsen, at mindre konkurrenter kan puste dem i nakken med hurtigere it-implementeringer.

"Succesrige virksomheder som Facebook og Google opdaterer apps hver dag, mens det for andre kan tage tre år, før der sker noget. Hvis it skal være med til at lede en virksomhed ind i fremtiden, skal it også gøre forretningen hurtigere," siger Joe Baguley til Computerworld om fundene i undersøgelsen.

34 trin til server-godkendelse
Ud over VMwares traditionelle salgsbudskaber om at automatisere en virksomheds datacenter med virtualisering og opbygningen af hybrid clouds peger Joe Baguley også på, at interne procedurer kan strammes gevaldigt op for at sætte kul under it-kedlerne.

"Jeg har talt med en kunde, der skulle igennem 34 godkendelser, før vedkommende kunne få en ny server. I dag er der kun tre led til denne godkendelse, og så går det altså noget stærkere," siger han.

VMwares tekniske chef peger på, at der i høj grad er tale om en mental rejse, når en it-afdeling går fra at være infrastruktur-orienteret til at gå mod at blive service-orienteret.

En rejse, der også gerne skulle mærkes på bundlinje og i arbejdstilfredsheden.

"I dag går omkring 70 procent af et it-budget på vedligeholdelse og drift, mens 30 procent går til udvikling. Den fordeling bør nok snarere ligge på 50/50, hvis man vil rykke hurtigere," forklarer Joe Baguely.

Én app til alverdens brugere
Han fremhæver, at her er enkel og brugervenlig app-levering til alle platforme essentielt for en fleksibel virksomhed.

"Alle kan jo starte med at kigge på deres arbejdsprogrammer og spørge sig selv, om de også ville købe dette produkt i en app store med deres egne penge," lyder opfordringen.

I den sammenhæng fortæller han, at er stor engelsk og indtil videre hemmeligholdt supermarkedskæde er i gang med at udvikle én app, der både kan bruges af kunderne og de ansatte.

"Her bliver det så login'et i app'en, der er afgørende for, hvad man har adgang til i denne kommende app," forklarer Joe Baguely som et eksempel på, hvordan man kan komme hurtigt ud af starthullerne med it-løsninger, der rammer mange målgrupper på én gang.

Læs også:

Forretningen hapser dit it-budget: Derfor er det helt fint

Lær af en af de bedste CIO'er: Sådan får du succes med dine it-projekter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.