Med disse tre våben vil Viaplay slå Netflix

Kampen om streaming-kunderne spidser til. Netflix har førertrøjen på, men Viaplay optrapper kampen. Her er de tre våben, der skal sikre sejren over Netflix.

Artikel top billede

Viaplay fintuner nu maskinen for at ruste streaming-tjenesten til kampen mod Netflix og HBO.

Ved at appellere til en bredere brugerskare håber tjenesten på at kunne få en større del af lagkagen.

Hurtigere film

Der går lang tid, fra filmtitler vises i biografen, til de kan købes eller lejes.

Den ventetid har Viaplay tænkt sig at beskære, så du i snit kan forvente en ventetid på 8-12 måneder fra biopremiere til Viaplay-leje.

På indholdssiden skal repertoiret også være bredere, så det både kan tiltrække mænd, kvinder og børn. Specielt sidstnævnte har ikke fået meget plads hos Viaplay, hvilket har været en fordel for Netflix.

Men nu vil Viasat altså også bygge en børnezone.

Samlet set vil udbuddet blive således:

"Vi vil tilbyde omkring 2.000 film og omkring 10.000 afsnit af forskellige serier," siger Rikard Steiber, der er administrerende direktør for streaming-butikken, til hardware.no.

Til de sportsinteresserede er Viaplay klar med indhold fra Formel 1, Champions League og flere af de amerikanske ligaer i eksempelvis basketball og amerikansk fodbold.

30 dage offline

En anden ting, der adskiller Viaplay fra konkurrenterne, er muligheden for at hente indhold og gemme det lokalt på telefonen eller tabletten.

Offline-funktionen gør det muligt at gemme en film eller serie i op til 30 dage.

"Når indholdet kan hentes ned, er brugerne ikke længere afhængige af netforbindelser, eksempelvis på ferieturen," forklarer Rikard Steiber.

Desuden skal understøttelsen af Cromecast og Apple Airplay forbedres i nyere versioner af tjenesten.

Disse teknologiske ændringer bliver implementeret i løbet af 2014.

Prisen halter lidt

I sidste måned fik prisen på et Netflix-abonnement et hak op i rigtig mange lande - dog ikke Danmark, hvor abonnementet starter ved 69 kroner.

Viaplay koster lidt mere.

79 kroner for et abonnement uden sport og 229 kroner med. Det bliver der ikke rokket ved i øjeblikket, men der gives dog ingen garantier.

"Vi fortsætter med den samme pris, men det er klart, at vi evaluerer prisen med jævne mellemrum," siger Rikard Steiber.

Læs også:

Streaming-topchef vil kontrollere operatørers bredbånds-hastigheder

Farvel til dyrt kabel-tv - goddag til tre (næsten) perfekte apps

Nu skruer Netflix priserne op

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Region Sjælland

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S