Sådan begrænser du brugen af e-mail - og udnytter nye teknologier

E-mailen er stadig voldsomt populær i mange virksomheder - også selv om der i dag findes en stribe andre løsninger til kommunikation og samarbejde.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

E-mailen er stadig det primære redskab til kommunikation på arbejdspladserne.

Også selv om den på mange måder ikke altid er den mest optimale løsning, når der skal udveksles ideer og samarbejdes om konkrete projekter.

For i dag har man i mange virksomheder adgang til en lang række teknologier og løsninger, der netop kan understøtte samarbejdet i organisationen - og som derfor i princippet burde tage noget af presset fra e-mail-indbakken.

"Et udvalg af applikationer er i dag tilgængelige for at kunne supplere e-mail-funktionaliteten. De giver mulighed for at udføre nøgle-aktiviteter for brugerne, der tidligere kun blev udført med email," skriver IDC-rådgiver Ajay Gavagal i en analyse af brugen af e-mails i virksomhederne.

"Fra et rent teknologi-perspektiv kan vi se, at team-samarbejde, fil-synkronisering og -deling, sociale netværk (news feeds & aktivitetsstrømme) og til en vis grad innovation management alle er blevet kernefunktioner i forretningen og er rykket over i separate applikationer uden for e-mailen."

"Nogle af disse funktioner eksisterer stadig i e-mail i dag, men de har givet plads til en anden løsning med mere komplette funktioner," skriver Ajay Gavagal fra IDC.

Vi holder fast i emailen

Den store udfordring er, at selv om alle teknologierne og løsningerne findes, er det ikke bare sådan lige at få medarbejdenre til at anvende dem - og på en effektiv måde.

E-mailen trækker stadig i os, måske fordi vi kender den så godt og er helt fortrolige med den?

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger 28 procent af arbejdstiden på e-mails.

Eksperter har også fremhævet, at det ikke løser ret meget i sig selv, at man investerer i nye smarte it-løsninger, der skal kunne supplere eller afløse e-mailen.

Der skal mere til at ændre vores gamle vaner og føde nye, intelligente måder at arbejde på.   

Flere virksomheder har forsøgt at begrænse brugen af e-mails for netop at øge medarbejder-produktiviteten - læs om erfaringerne med det her.

IDC's Ajay Gavagal har i sin analyse nogle råd til, hvordan man rykker mere og mere af kommunikationen og samarbejdet i virksomheden over på de nye platforme.

Sådan kan du udnytte de nye teknologier

IDC's Ajay Gavagal har blandt andet disse anbefalinger: 

"Hjælp brugerne med at være produktive. De nye applikationer muliggør en anden form måde at arbejde på, hvor kommunikationen er mere uformel, hurtigere, mere i real-tid og mindre hierarkisk," skriver han.

En konkret anbefaling er, at man skal indse, at der fremover vil være mange forskellige kanaler, som kan benyttes i det daglige arbejde. Jo før vi indser det, jo bedre forberedt er vi på at kunne samarbejde via de nye kanaler, skriver han.

Et andet råd går på, at man skal blive bedre til at evaluere de værktøjer, der er i spil - og brugerne skal have noget at skulle have sagt i udvælgelsen.

IDC-rådgiveren mener også, at man skal fokusere på, at de nye værktøjer kan forbedre individets produktivitet og gøre det lettere at opnå de konkrete mål, man sigter efter, snarere end kun at tale om værktøjerne som en måde at øge virksomhedens effektivitet på.

Endelig fremhæver han vigtigheden af, at man i virksomheden udvælger nogle gode mentorer, der kan føre kollegerne på rette vej med samarbejdsværktøjerne. 

Læs også:

Derfor er det (næsten) umuligt at stoppe mail-kaos

Virksomhed ville droppe emailen: Her er resultatet

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse