Langt størstedelen af opgaverne ryger til udlandet, når op mod hver fjerde danske it-virksomhed overvejer at outsource. Det viser en undersøgelse, som IT-Brancheforeningen har foretaget for ugebrevet Mandag Morgen.
IT-Brancheforeningen har spurgt i alt 80 topchefer om deres forventninger til fremtiden, og hver fjerde svarer, at virksomheden står over for at outsource.
Kun ni procent har tænkt sig at outsource til Danmark, mens 24 procent vil outsource til Østeuropa og 48 procent til Asien.
Kommunikationschef Henrik Egede fra IT-Brancheforeningen mener, at tallene skal tages med et gran salt, selv om han finder dem i stil med, hvad brancheforeningen oplever til hverdag.
- Der er mange firmaer, der får hosting- og driftsopgaver udført i Danmark, men det bliver ofte ikke opgjort som outsourcing, påpeger han.
Opgaver ud af landet
Når kun hver tiende virksomhed vil outsource til et andet firma i Danmark, kan det ifølge Per Andersen fra analysefirmaet IDC skyldes, at it-firmaer ikke er så meget for at lægge opgaver over til konkurrenter.
- Eksempelvis IBM har jo Servicegruppen til at reparere deres udstyr, men det er på specifikke opgaver. Hvis man spørger it-virksomheder generelt til oursourcing, vil de nok først tænke på, at opgaverne ikke går til andre i branchen, mener han.
IT-Brancheforeningen får stadig flere seriøse henvendelser fra udlandet om outsourcing, og i maj får København besøg af en række tjekkiske virksomheder, som vil promovere sig over for danske it-firmaer.
Henrik Egede mener, at danske it-virksomheder må overveje og anvende outsourcing, ligesom andre brancher gør det.
Per Andersen fra IDC mener dog, at it-virksomheder i højere grad er forsigtige med at outsource it, fordi det er en af kernekompetencerne.
- Ttil forskel fra andre virksomheder er it deres produktområde. It-virksomheder er formodentlig meget varsomme med at lægge it ud, for folk ser gerne på it-leverandøren som reference og på, om selskabet tager sin egen medicin, mener han.
To ud af tre vil ansætte flere
IT-Brancheforeningens lille rundspørge viser også, der ikke er umiddelbar fare for, at den øgede outsourcing betyder tab af danske arbejdspladser.
To ud af tre it-virksomheder svarer, at de står over for at øge antallet af medarbejdere, mens kun hver tiende vil skille sig af med ansatte.
- Outsourcing til udlandet er et redskab, og det skal virksomhederne bruge som alle mulige andre redskaber for at tjene nogle penge. Herhjemme skal vi naturligvis blive ved at øge antallet af højtuddannede, og så skal det nok gå, siger Henrik Egede.
Den største trussel mod it-virksomheder vurderes af de 80 topchefer at være en hårdere international konkurrence og dårlige konjunkturer, mens der er mindre frygt for dårlig it-sikkerhed og en forringet mulighed for at beskytte produkter.