Derfor ender store softwareprojekter som det rene juks

Store softwareprojekter ender alt for ofte i store problemer - og kan ligefrem true virksomhedens eksistens. Her er forklaringen.

Artikel top billede

Mange virksomheder og organisationer bruger omkring halvdelen af it-budgettet på at udvikle nye softwareløsninger.

Derfor er det også en ganske alvorlig sag, at alt for mange projekter ikke ender, som det var hensigten - men i stedet som et helt eller delvist mislykket softwareprojekt.

"En undersøgelse af McKinsey og Oxford Uni­versity fandt, at store softwareprojekter i gennemsnit overskrider budgettet med 66 procent og tidsplanen med 33 procent." 

"Så mange som 17 procent af projekterne går så skidt, at de kan true selve virksomhedens eksistens,"
skriver
McKinsey.

Derfor er det så svært at styre

Rådgivningsfirmaet har også et bud på, hvad årsagen er til, at de store projekter har en øget risiko for at ende galt.

"De tre discipliner, der er involveret i projekter med applikationsudvikling - forretningsanalyser, udvikling og test - fungerer ofte i siloer med et ineffektivt informations-flow imellem dem. Dette er et mindre problem i små applikations-projekter, men kommunikations-problemerne vokser i store-komplekse programmer," skriver McKinsey.

De projekter, der har den største risiko for at ende galt, er typisk dem, der afviger mest fra de normale arbejdsgange i virksomheden.

For kommunikationen og koordinationen er altafgørende, hvis projektet skal ende som en succes.

McKinsey peger på, at agile udviklingsmetoder og lignende kan hjælpe projektet på rette vej, men skriver samtidig at agil udvikling typisk passer bedst til mindre projekter - og uanset hvilke metoder, man tager i brug, så skal man være opmærksom på de organisatoriske udfordringer.

"... det er vores erfaring, at disse tilgange skal kombineres med en ny organisations-konstruktion med teams, der fungerer på tværs af funktioner."

"Vi har opdaget, at funktionelt organiserede team-strukturer virker modsat hensigten i mange store, komplekse projekter med appplikations-udvikling. Hver enkelt funktion tager kun ejerskab over sin del af softwareudviklingens livscyklus i stedet for at levere brugbar funktionalitet til slutbrugeren," skriver McKinsey.

Læs også:

Her er Danmarks fem bedste it-chefer - og deres vinderprojekter

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension