TDC kæmper mod strømmen: Konkurrenterne beholder kundesupport under egne vinger

TDC har valgt at outsource 800 stillinger i firmaets kundesupport. De tre største konkurrenter har valgt den stik modsatte strategi. Telia har ligefrem trukket outsourcingen tilbage. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

TDC har valgt at outsource 800 stillinger i firmaets kundesupport til den internationale serviceudbyder Sitel.

Læs også: 800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

Men de tre største konkurrenter har valgt den stik modsatte strategi end TDC, og konkurrenten Telia har ligefrem lukket ned for den outsourcing-aftale, der tidligere håndterede firmaets kundesupport.

Samtidig betegnes TDC's strategi af teleaktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank som en risikabel satsning for Danmarks største teleudbyder.

"Det er et meget centralt område, man vælger at outsource, og man løber en risiko, når der er tale om en så vital del af virksomheden."

"Hvis det viser sig, at det nye selskab kan levere en bedre service end i dag, er det en rigtig god beslutning. Men hvis det modsatte bliver tilfældet, kan det blive en rigtig dårlig beslutning," siger Morten Imsgard til Computerworld.

Aktieanalytikeren peger på, at kundeservice er en af de væsentlige parametre for succes som televirksomhed.

"Efter min vurdering kan teleselskaberne tabe kampen om kunderne, hvis serviceniveauet bliver for ringe," lyder hans analyse.

TDC mener selv, at deres kundeservice vil vinde i kvalitet i forbindelse med en outsourcing.

"Lige nu er det den bedste og billigste løsning for os," siger Carsten Dilling, administrerende direktør i TDC, til Computerworld.

"Hvis vi endelig laver insourcing igen - og det vil jeg ikke garantere, at vi ikke gør på et tidspunkt - er det, fordi vi kan gøre det endnu bedre internt. Men lige nu har vi brug for denne her aftale," siger han.

Læs også: Carsten Dilling: Her har vi kernen i fremtidens TDC

Telia droppede outsourcing

Når man spørger tre af TDC's største konkurrenter om, hvorvidt de har outsourcing i tankerne, er svaret dog et rungende nej.

I Telia har man ligefrem trukket en outsourcing tilbage, fordi den ikke opfyldte den ønskede kvalitet.

"Vores erfaringer med outsourcing er, at de gode medarbejdere ikke kunne fastholdes, og at kvaliteten af supporten dalede. Derfor valgte vi at trække vores outsourcing tilbage og selv tage hånd om kundesupporten. Beslutningen om at trække supporten hjem har givet langt højere kvalitet i vores service," siger Søren Abildgaard, der er administrerende direktør i Telias danske butik.

"Jeg vil ikke lægge en kerneydelse, der er så tæt på forretningen, i hænderne på andre," siger han.

Telenor og 3 er enige

Den norske teleudbyder Telenor er ligeledes tilhænger af at holde kundesupporten indenfor virksomhedens egne vægge.

For et par år siden undersøgte Telenor mulighederne for outsourcing, men det var hverken billigt eller godt nok, fortæller Jesper Hansen, der er kundedirektør i virksomheden. 

"Derfor har vi vores egen kundeservice, der er placeret i Aalborg. Vi vil ikke outsource, men har faktisk valgt at udvide supporten, så den er åben 24 timer i døgnet. Det har vi gjort for at skille os ud fra konkurrenterne på god kvalitet i vores service," fortæller han.

"Priskrigene i telebranchen har slidt på kundeservicen, hvor der nok er blevet sparet lidt for meget. Derfor har vi valgt at opgradere vores service. Det er en klar strategisk satsning."

Computerworld har også spurgt teleselskabet 3, der ligeledes fortæller, at de ikke har outsourcet kundeservice.

"Vi har valgt at holde kundesupport in house, fordi det er vigtigt for at have supporten tæt på organisationen. Vi er dem, der bedst kan hjælpe vores kunder, fordi det kræver specialiseret viden," siger Tanja Krebsø, der er ansvarlig for pr og kommunikation i 3.

Læs også:

Analyse: TDC's outsourcing af 800 medarbejdere kan give bagslag

800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

TDC's Carsten Dilling: Derfor er vi gode til at effektivisere

Lønkonflikt slut hos TDC: Men nu venter det store opgør

TDC's masterplan: Derfor er medarbejderne i farezonen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job