Antallet af ansatte rasler ned hos danske it-giganter

ComputerViews: IBM, KMD og CSC har alle skåret drastisk ned på antallet af ansatte i de seneste år. Men måske er det i virkeligheden en succeshistorie, vi er vidne til?

ComputerViews: Umiddelbart er der ikke meget at juble over for den danske it-branche, når man kan konstatere, at tre af de største arbejdspladser, vi har her i landet - IBM, KMD og CSC - alle har mindsket antallet af ansatte ganske markant over de seneste år.

Det er i hvert fald ikke rart for dem, der mister jobbet.

Men bagved tendensen med færre ansatte gemmer der sig  måske alligevel en succes-historie. Den vender vi tilbage til længere nede i artiklen; først et kig på de kolde facts:

Situationen i CSC Danmark
I CSC Danmarks 2013/2014-årsregnskab kan man se, at udgifterne til lønninger og pensioner i forhold til det forrige regnskab er faldet fra næsten 839 millioner kroner til godt 648 millioner - altså omkring 191 millioner kroner.

Antallet af ansatte er da også reduceret kraftigt over de seneste år i CSC Danmark til 954 årsværk i det seneste regnskab.

Går vi blot få år tilbage til 2009/10-regnskabet, var der registreret 1.390 ansatte i virksomheden, der siden dengang har været igennem en decideret turn around og voldsomme opgør med overenskomster og ansættelses-vilkår, der på mange måder hørte en svunden tid til.

Situationen i KMD
Når det kommer til udviklingen i antallet af ansatte, finder man stort set et identisk billede hos KMD.

Som Computerworld skrev for nylig, er der i KMD fra 2009 til 2014 blevet 19 procent færre ansatte. Eller i konkrete tal: Der er 580 færre årsværk i KMD i dag, end der var i 2009.

Det interessante ved KMD er dog, at omsætningen i samme periode er steget markant, ligesom der år for år har været et pænt overskud på bundlinjen.

Situationen i IBM Danmark
Senest har vi så kunne fortælle, at antallet af ansatte i IBM Danmark fra 2010- til 2013-regnskabet er faldet med mere end 1.000, fra 3.870 ansatte til de nuværende 2.836.

Når man ser på udviklingen i tre så store selskaber som IBM, KMD og CSC, er den umiddelbare reaktion: En trist udvikling.

Og ja, udviklingen er, som nævnt tidligere, bestemt trist for de medarbejdere, der ikke længere er en del af virksomhederne.

Men ser man på virksomhederne som de kommercielle selskaber, de nu engang er, ville det måske i virkeligheden være mere bekymrende, hvis antallet af ansatte ikke var faldet over de seneste fem år.

Derfor er der færre ansatte
Både den nationale, regionale og globale konkurrence er så intens, at man som en kommerciel virksomhed i dag er tvunget til hele tiden at fin-tune og automatisere processer, outsource opgaver, trimme organisationen - og i det hele taget være knivskarp på, hvordan man kan levere mere for mindre år for år.

IBM's administrerende direktør Lars Mikkelgaard-Jensen giver da i et interview til Computerworld også udtryk for, at antallet af årsværk i sig selv ikke siger ret meget om IBM's Danmarks formkurve.

"Det er en kontinuerlig proces, der afspejler den udvikling, vi er i."

"På nogle områder er det et krav og et ønske fra vores kunder, at man vil have det til en mere konkurrencedygtig pris, end hvis man producerer i Danmark."

"Det vil sige, at hvis man ser på antal årsværk, der bliver produceret til IBM Danmark, så er det større end nogensinde. Det bliver bare produceret i Indien og andre steder,"
siger direktøren blandt andet.

Vil arbejde mere effektivt
Vi har også tidligere spurgt KMD's administrerende direktør, Eva Berneke, hvorfor antallet af medarbejdere falder, når KMD jo faktisk leverer gode resultater.

"Der er ikke nogen hemmelighed, at vi har en stor del af vores forretning, der konkurrence-udsættes - og det er en del af det, vi sidder og kigger på; at det er en forretning, vi får intens konkurrence om," sagde Eva Berneke til Computerworld.

Hun forventer, at den konkrete effekt af de stillings-nedlæggelser, der fandt sted i august, er "en mere effektiv og struktureret måde at arbejde på."

Tager deres egen medicin
CSC, IBM og KMD har alle deres udfordringer og deres forskellige svar på udfordringerne - men at trimme organisationen går igen fra selskab til selskab.

Man kan indvende, at det er trist, at der forsvinder arbejdsopgaver ud af landet, og at selskaberne i den forstand skrumper ind.

Omvendt ligger det i globaliseringens natur, at det er den vej, det går, og havde selskaberne valgt at fastholde fortidens omkostningsniveauer, ville scenariet på nuværende tidspunkt måske være langt mere dramatisk.

Kunsten er ikke om at fastholde det, der engang var; det handler i stedet om at forholde sig til det, der er nu, og det der kommer i fremtiden.

Skåret helt ind til benet tager CSC, KMD og IBM alle den medicin, de så gerne vil sælge til kunderne.

Digitalisering og automatisering af opgaver og processer, outsourcing af ikke-kerneforretningsområder, en mere produktiv og effektiv organisation: Det er den medicin, både offentlige og private organisationer alle tager i disse år.

Kommer også nye stillinger
Der hører med til historien, at der ikke kun forsvinder stillinger - men også kommer nye til.

NNIT er eksempelvis gået fra 1.249 ansatte i 2010-årsregnskabet til til 1.450 i 2013-regnskabet.

Også de nævnte selskaber - KMD, CSC og IBM - ansætter folk løbende til lige præcis de opgaver, der skal sikre den fremtidige vækst.

Det er for virksomhederne et tegn på lige præcis den bevidsthed om konkurrencesituationen, der vil betyde, at de også om tre eller 10 år har en sund forretning i Danmark.



Læs også:

Efter års kæmpe-underskud: Pludselig tjener CSC Danmark igen penge

Så meget er antallet af KMD-ansatte faldet på fem år

Derfor er der blevet 1.000 færre ansatte i IBM Danmark

Lars Mikkelgaard-Jensen: Her er IBM Danmark på vej hen

Derfor har CSC Danmark igen overskud efter mange års elendig økonomi




Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.