Artikel top billede

Nu kommer Apple Pay: Derfor får Apple-løsningen det svært

ComputerViews: Apples meget hypede Apple Pay er lanceret, men it-giganten står med en række afgørende udfordringer, der skal håndteres, hvis løsningen skal blive en markant succes.

Computerviews: Apple har netop frigivet iOS 8.1, og dermed åbnes der op for den nye betalingsløsning fra selskabet, Apple Pay.

Det er i første omgang kun amerikanerne, der får mulighed for at betale med deres Apple-grej, men det ventes, at flere lande vil få adgang til Apple Pay senere.

Flere iagttagere mener da også, at Apple Pay er en af de vigtigste lanceringer fra selskabet i mange år, fordi potentialet i mobil-betalinger er så enormt.

Selv har Apple heller ikke været bleg for at tale om Apple Pay og løsningens store potentiale, ikke mindst med udgangspunkt i Touch ID, som brugerne identificerer sig med på eksempelvis iPhonen.

"Vores team har arbejdet fantastisk hårdt på at gøre Apple Pay privat og sikkert med blot en enkelt berøring med din finger," udtaler Eddy Cue, Apples senior vice president for internet software og services, i en pressemeddelse.

"Reaktionen på Apple Pay har været fantastisk. Vi fortsætter med at føje flere banker til Apple Pay, kreditkort-virksomheder og forhandlere, og vi tror på, at vores brugere vil elske at betale med Apple Pay."

Apple nævner sjovt nok ikke, at der også er en del skeptikere.

Hvad er det nye ved Apple Pay?

En af dem er Tim O'Reilly, manden der var med til at gøre begrebet Web 2.0 kendt, der i en kommentar skriver, at der er noget forkert ved al hypen om Apple Pay.

Tim O'Reilly peger på, at Apple fortæller, at det nu skal være slut med at lede efter pengepungen, og at man ikke længere skal bruge tid på at finde det rigtige betalingskort, når betalingen nu bare kan ske med en enkelt berøring på iPhonen.

"Hvad er der galt med det billede? Det beskriver en digital proces, der allerede er ved at være forældet. Men ægte nye ‘disruptive services' digitaliserer ikke bare det velkendte. De gør op med det."

Tom O'Reilly kommer med konkrete eksempler på betalingsløsninger, der er populære, netop fordi de har været nyskabende. 

"Jeg leder aldrig efter min pung, når jeg tager en Uber. Jeg leder aldrig efter min pung, når jeg forlader en restaurant, der accepterer Cover (amerikansk betalingsløsning, red.)."

"Jeg leder aldrig efter min pung, når jeg køber noget på Amazon. Jeg leder ikke engang efter min pung, når jeg køber en sang fra iTunes - eller for den sags skyld en iPhone fra Apple Store."

Tim O'Reilly argumenterer i sit indlæg for, at Apple Pay på en måde er en betalingsløsning for dem, der ikke har opfattet, at der allerede er løsninger, der har gjort op med de gamle betalings-løsninger.

"Apple Pay optimerer verden, som den fungerer. Den reelle vinder er den, der bygger verden, som den bør se ud," skriver han blandt andet.

Alle Apples udfordringer

Analysefirmaet IDC har også været ude med en kommentar om, at det lette for Apple var at skabe en masse hype om Apple Pay, og at det er nu, det svære arbejde begynder.

Apple skal bevise, at selskabet kan få alle de nødvendige butikker og forhandlere med på vognen - og få brugerne til at benytte løsningen i tilstrækkelig grad.

Og selvom Apple Pay rent brugervenlighedsmæssigt ser fornuftigt ud, er det ikke svært at få øje på, at løsningen også har klare begrænsinger:

- Den kan indtil videre kun anvendes i USA.

- Apple Pay kommer kun på de helt nye iPhones og iPads og det kommende Apple Watch.

- Der findes allerede mange betalings-løsninger, fra lokale som Mobile Pay og Swipp til internationale som Paypal og Amazon.

- Finansverdenen har mange interesser på spil her og vil ikke lade Apple tage teten uden også selv at få noget ud af det.

Men hvad tror du?

Bliver Apple Pay en ny, afgørende standard inden for mobil-betalinger, eller er Apple kommet for sent til en fest, hvor der allerede er andre, der har indtaget dansegulvet?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere