Smart TDC-træk bremser (måske) kundeflugt til Telia, Telenor og 3

TDC's Telmore Play kan måske have sat en prop i det hul, kunderne ellers er forsvundet ud igennem i længere tid.

Artikel top billede

(Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Hårdt pressede TDC får måske lidt fremgang at lune sig på her i efterårsregnen.

Sydbank skriver i en ny analyse af det danske telemarked, at tredje kvartalsregnskaberne fra Telia, Telenor og 3 ikke giver et entydigt billede af, om TDC har succes med at vinde mobiltelefonikunder med Telmore Play.

Men konkurrenternes kundeoptag ser ud til at være bremset lidt op i det seneste kvartal, lyder det samtidig. 

"Vi forventer, at TDC's kundetilbagegang i 3. kvartal bliver betydeligt mindre end i de foregående kvartaler (ekskl. tab af offentlige kontrakter)," skriver Sydbank.

TDC præsenterede Telmore Play i juni, og det vakte stor opsigt, at selskabet for 249 kroner om måneden ikke bare giver kunderne fri tale og sms, adgang til 4G-netværket og fem gigabyte data - men også adgang til digitale indholdstjenester som TV2 Play, HBO, Telmore Musik, Politiken, Ekstra Bladet og Mofibos e-bøger. 

Efter at have nærstuderet de seneste kvartalsregnskaber fra Telia, Telenor og 3 konkluderer teleanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, at de tre udfordrere på det danske mobiltelefonimarked fortsætter med vinde nye kunder, men at tempoet for kundeoptaget aftager.

Såan klarer selskaberne sig

Konkret skriver Sydbank, at Telia vandt 9.000 nye kunder i tredje kvartal 2014, mens Telenor fik hele 41.000 nye kunder.

"Det er vores vurdering, at klart størstedelen af Telenors fremgang er drevet af, at selskabet har vundet to store offentlige kontrakter. Dermed kan det efter vores vurdering ikke afvises, at TDC har haft held til at nedsætte tempoet for Telenors kundeoptag i den private del af det danske mobiltelefonimarked drevet af Telmore Play."

Teleselskabet 3 fik i tredje kvartal 12.000 nye kunder, skriver banken, der dog samtidig tilføjer, at kundeoptaget hos 3 ser ud til at være bremset op i forhold til de første to kvartaler i 2014.

"Vi ser igen TDC's bedre konkurrenceposition efter lanceringen af Telmore Play som en mulig forklaring på, hvorfor 3 vinder kunder i et lidt langsommere tempo end tidligere."

Endnu ikke en gamechanger

Morten Imsgard skriver i sin analyse, at introduktionen af Telmore Play har gjort TDC mere konkurrencedygtig.

"Det har dog endnu ikke været en gamechanger i markedet, som har sat de øvrige aktører skakmat. Det tager tid for TDC at uddanne de danske telekunder til at kigge på andet end prisen på abonnementet, når de skal vælge teleoperatør."

De fire store danske teleoperatører kæmper i disse år en ekstremt hård kamp om kunderne på det danske marked.

En del iagttagere har peget på, at der er én operatør for meget på det danske marked, og det ventes derfor, at de fire selskaber, TDC, Telia, Telenor og 3, vil blive reduceret til tre på et tidspunkt.

Selskaberne har svært ved at opnå den ønskede vækst og indtjening, og telebranchen som sådan har også været i bedre stand.

I 2013 omsatte telebranchen for knap 35 milliarder kroner på bl.a. fastnet-, mobiltelefoni og bredbånd.

Det er et fald på syv procent i forhold til året før, hvor omsætningen var ca. 37 milliarder kroner, har Erhvervstyrelsen for nylig konkluderet i en rapport.
TDC aflægger regnskab for tredje kvartal på fredag.

Læs også:

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire - men snart kun tre

Er TDC en knivskarp forretning eller en skygge af fortidens telegigant?

Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse

TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse