Dansk konsulenthus: Danske virksomheder snyder sig selv uden skyen

Det er efterhånden flere år siden, at cloud var det hotte nye ord. Alligevel er Danmark ikke kommet meget videre med skyen, selvom der kan være penge at hente. Det vil Comparex ændre på, efter licenskonsulenten har hentet forstærkninger i Guds eget land.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Cloud-licensering er ligesom almindelig licensering, og licensering er bare kompliceret.

Desuden er de danske virksomheder ikke helt trygge ved at tage teknologien i brug og tage skridtet ud i skyen.

Sådan forklarer Comparex danske administrerende direktør, Henrik Andersson, hvorfor implementeringen går så trægt i Danmark.

Og det er en skam, for der er både penge at spare på drift af it-systemer, eliminering af dobbelt-licensering og muligheder for udvikling, hvis danske virksomheder rykkede deres software-løsninger ud i skyen. Det kræver dog, at virksomhederne kan se mulighederne.

At have software-licenser til eksempelvis CRM, ERP og office i både cloud samt på en virksomheds egne servere er besværligt, og risikoen for at betale for den samme service flere gange bliver stor.

Derfor skal man holde tungen lige i munden, men overordnet set, så betaler det sig, at aflive serveren i kælderen og udlicitere sin it-drift til cloud.

"Besparelser og optimering varierer for de enkelte virksomheder; nogen kan spare meget og andre knap så meget. Men for rigtig mange kunder kan det godt svare sig," siger Henrik Anderssen.

Han forklarer, hvordan stort set alle typer virksomheder kan drage fordel af skyen:

"Hvis man kigger på return on investment kan der for en virksomhed med en lille it-afdeling, som har svært ved at holde sig up to date, vedligeholde hardware og løse problemer hurtigt når de opstår, være besparelser at hente ved at rykke ud i skyen."

"Har en virksomhed brugt millioner på at bygge et datacenter og har en kæmpe it-afdeling til vedligeholdelse, så kan det godt være, at regnestykket ser anderledes ud da investeringen allerede er taget her."

Læs også: Tre simple råd: Sådan sparer du kassen på ekstraregninger til licens-politiet

Cloud-licensering er bare kompliceret

I de gode gamle dage købte virksomheder den fornødne software på en diskette og forpligtede sig til, at de ikke vil pille i den eller distribuere den yderligere. Til gengæld var løsningerne bundet på en computer og ikke synderligt fleksible.

Nu kan software handles online på mange platforme og med flere eller færre rettigheder.

"Det kan være kompliceret og tidskrævende at holde styr på licenserne, hvis halvdelen ligger i skyen, og den anden halvdel bliver brugt på din egen server i kælderen. Virksomhederne skal have overblik over, hvor mange penge der bliver brugt, på hvilke licenser og hvor," siger Henrik Andersson.

"Der er som sådan ikke noget problem i cloud-licensering, men det bliver hurtigt uhyre kompliceret. At købe software er ikke bare at købe en liste af produkter: Man skal kende brugsrettigheder. Derfor er der plads til os."

Læs også: It-advokat: Derfor er alle dine software-licenser så ekstremt indviklede

Opkøb skal sikre kompetencer

Danske virksomheder er ikke i front når det kommer til, at lægge softwaren ud i clouden, men det vil Comparex afhjælpe ved, at have købt det amerikanske firma CloudBearing.

CloudBearing har vundet flere priser fra Microsoft, blandt andre blev virksomheden i år udnævnt til "2014 US Education Cloud Platform Partner of the Year" med særlig anerkendelse af virksomhedens ledende position som Microsoft Cloud-partner.

"Comparex er License Solution Partner, og som LSP giver det rigtig god mening at teame op med en anerkendt cloud-virksomhed som CloudBearing. På den måde har vi mulighed for at tilbyde vores kunder en langt bredere rådgivning og service inden for cloud," siger Henrik Andersson.

"Tanken bag cloud-løsninger er, at det skal være mere fleksibelt. I stedet for at kunderne skal fokusere på at drifte deres egen it, så lægges det ud til andre; den nye trend, som vi vil være med på er, at det er softwareproducenterne, som IBM eller Microsoft, der hoster," siger Henrik Andersson.

Læs også:

It-firma droppede offentlige ordrer for millioner - og fik overskud

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension