Artikel top billede

(Foto: www.pernillegreve.dk /)

Sådan beviser du it-afdelingens værd over for forretnings-folkene

Klumme: It-afdelingen kommer kun indenfor i varmen, hvis den kan bevise, at it skaber værdi. Her har du opskriften på, hvordan du gør.

Bidrag direkte til top og bund.

Det er kravet til it-direktøren i dag, og det stiller helt anderledes krav om synliggørelse af værdien af it, end it-afdelingen har været vant til.

Men det er ikke en nem øvelse; forretningsudvikling og finansiel transparens er nyt territorium i it-afdelingen, der historisk set er blevet betragtet som et kostcenter.

De teknologiske muligheder er gået i blodet på forretningen, der har den digitale virksomhed på agendaen.

Men det betyder også, at forretningen begynder at bruge penge på it, og de spørger ikke nødvendigvis it-afdelingen, før de går i gang.

It-budgetterne flytter ud

Nogle analytikere taler om, at så meget som 90 procent af it-budgettet flytter ud af it allerede i 2020.

Når produktudviklingen går i gang med at udvikle softwarebaserede produkter, gør de det selv.

Når marketing skal bruge en app og et CRM-system til den gode kundeoplevelse, gør de det selv. 

Og når produktionen skal indføre ny integreret robotteknologi eller 3D-print, gør de det også selv.

Lidt af en træls situation at stå i for it-direktøren, der har ambition om stadig at være it-direktør i et spændende job i 2020.

For hvordan får man lov til at være med?

Du skal give noget for at få noget

Med lidt held kan han få lov til at lave integrationen til de nye robotter (for det er jo noget med netværk), eller han kan få lov til at etablere udviklingsmiljøet til produktudviklingens nye software-drenge.

Men den slags outsourcer man jo, så hvad gør en klog?

Jeg tror grundlæggende på, at man skal give noget, før man får noget.

Hvis du som støttefunktion ikke kan vise værdi til forretningen, får du heller ikke lov til at bestemme noget.

Jeg har set eksempler nok på, at forkromede governance-programmer ikke har gang på jord, simpelthen fordi de, der skal leve i programmet, ikke får noget som helst ud af det selv.

Og det gælder også for it-afdelingen: Hvis du bare stiller dig op i forretningen og kræver at være med, sker der med stor sikkerhed ingenting.

Bevis, at it skaber værdi - og du får lov til at være med til alt de sjove.

Så hvordan beviser man it's værdi? Man kan komme langt med flotte ord, nystrøget skjorte og lidt smiger, men det beviser desværre ikke noget.

Når it-afdelingen bliver andet og mere end serviceleverandør og support og rykker længere frem i forretningen, skal der også bygges et fælles referenceapparat.

Med andre ord: Det er ikke længere tilstrækkeligt at måle og formidle værdien af it udelukkende i de traditionelle it-metrikker. It-værdien skal formidles i forretningstermer.

Ordreindgang

For eksempel vil salg være mere tilbøjelig til at forstå værdien af oppetid, hvis det bliver omsat til ordreindgang frem for de traditionelle it-metrikker.

Hvis du ikke måler og formidler værdien på en måde, der giver mening for forretningen og ikke kun for it-afdelingen, så er det svært at argumentere for, at it er andet og mere end et kostcenter.

Tjekklisten til at komme i gang med bevisførelsen kunne begynde med disse fem punkter:

Kend din kostbase. Helt ned til mindste skrue: Hvorfor kører denne server med denne SLA? Hvad koster den? Hvilken værdi har den for forretningen, og hvem betaler?

Kend din forretning: Hvad tjener I penge på? Hvor skabes værdien? Og foretag en vurdering af, om it-budgettets fordeling afspejler værdiskabelsen.

Overvej din afregningsmodel med forretningen: Skal forretningen betale for it som service? Efter forbrug? Eller vil du finde en anden måde at få dens accept af de prioriteringer, der altid er nødvendige?

Brug eksempler

Brug eksempler. Intet kommunikerer så godt som det gode eksempel, casen vi kan forholde os til og genkende.

Og husk, at eksempler inkluderer både de positive, hvor investeringen skaber værdi, og de negative som for eksempel på sikkerhedsområdet, hvor en manglende investering har en konsekvens.

Tag ansvar. Vis organisationen, at digitale investeringer er dit domæne, og at it-afdelingen tilfører værdi i form af viden og forretningsmæssigt overblik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

23. august 2022 | Læs mere


Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

25. august 2022 | Læs mere


CIO Trends 2022: Sådan arbejder de dygtigste CIOs med ledelse, organisation og strategi

Sparringspartner, forretningsudvikler, projektleder, evangelist, strateg og ikke mindst chef. CIO-rollen er under voldsom forandring – hvor især ledelses- og strategidelen får stadig større plads i de komplekse it-organisationer.

30. august 2022 | Læs mere






CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital