Artikel top billede

Oracles danske landechef Kenneth Johansen afviser, at softwaregiganten har et generelt problem med utilfredse kunder: "Jeg kan simpelthen ikke genkende det billede som rapporten (fra CCL, red.) henviser til," siger han. (Foto: Fotograf Torben Klint torben@klintfoto.dk 40 32 35 36 www.klintfoto.dk /)

Skarp kritik: Oracle giver dummebøder til sine danske kunder

Oracle bruger sine licens- og auditeringsregler til at vride flere penge ud af sine kunder, lyder kritikken fra dansk brancheorganisation. Også danske kunder rammes af Oracles benhårde licens- og auditeringsregler.

Softwaregiganten Oracle behandler sine kunder som snydere og bedragere.

Ændringer af licensregler sker bag om ryggen på kunderne, som derfor får ekstraregninger, der i bedste rockerstil opleves som rene dummebøder.

Så hård er kritikken fra den danske afdeling af organsationen ITAMorg, hvor direktør Tony Franke ikke lægger fingrene imellem, når han skal beskrive Oracles måde at behandle sine kunder på.

"Oracles adfærd har skabt en mistillid blandt kunderne, som oplever, at Oracle gør, hvad de kan for at få pengene ud af kundernes lommer. Det gør de både ved at ændre på deres betingelser uden at advisere kunderne om det. Efterfølgende gennemfører de audits, hvor kunderne bliver overraskede over, at de pludselig skal auditeres op imod det," siger Tony Franke til Computerworld.

Han ligger dermed på linie med den britiske organisation Campaign for Clear Licensing (CCL), som tidligere i denne uge offentligjorde et åbent brev til Oracles stifter og topchef Larry Ellison med en advarsel om, at Oracles licensregler og auditering skaber "fjendtlige" relationer til mange kunder .

Behandler kunderne som snydere og bedragere

"Der er ingen tvivl om, at det billede, som CCL tegner, er noget, vi kan genkende i Danmark," lyder det fra Tony Franke.

Han fortæller samtidig, at Oracles kunder er bange for at træde frem med deres kritik af softwaregiganten.

"Jeg har talt med flere Oracle-kunder, efter at Computerworld kontaktede os. Men der er ingen, der ønsker at træde frem med navns nævnelse. Sådan er det desværre. Måske er det fordi, de sidder og tænker, at Oracle har flere advokater, end kunderne selv har ansatte. Derfor vil de ikke stå frem," siger Tony Franke.

Han fortæller, hvordan kunder i nogle tilfælde oplever Oracles ekstraregninger for ikke at overholde licensbestemmelserne som rene "dummebøder".

"Oracle behandler sine kunder som om, kunderne er snydere og bedragere. Men sådan er det bare ikke i Danmark og i de lande, som vi forretningsetisk sammenligner os med. Derfor vil vi opfordre Oracle til at gå til deres respektive markeder, sådan som markedet og kunderne fortjener. Selv for kunder, der har de bedste intentioner, og som gerne vil betale, er det rigtig rigtig svært at undgå dummebøder, som nogen har kaldt det," siger Tony Franke.

"Kunderne oplever også, at der ikke er særlig meget hjælp at hente (hos Oracle, red.), selv hvis man stiller op og siger, at man gerne vil betale det, man skal, men at man har lidt svært ved at forstå spillereglerne," siger han.

Bliver licensregler ligefrem maskeret, så kunderne ikke ved, hvad de skal forholde sig til?

"Ja. Og Oracle gør i hvert fald ikke noget for at gøre det mere transparent. Man sidder nogle gange tilbage med en følelse af, at Oracle gør, hvad de kan for at komme ud og gennemføre audits og få vredet nogle flere penge ud af kunderne," lyder det fra ITAMorgs direktør.

Afviser at der skulle være et problem

Oracles danske landechef Kenneth Johansen ønsker ikke at kommentere kritikken fra Tony Franke.

Han afviser dog, at der skulle være et generelt problem med utilfredse kunder, sådan som den britiske rapport peger på.

"Jeg kan simpelthen ikke genkende det billede som rapporten (fra CCL, red.) henviser til," siger Kenneth Johansen.

Han henviser til, at formanden for den uafhængige "Oracle Users Group", John Matelski, i et blogindlæg har lagt afstand til indholdet i rapporten fra CCL.

Læs også:

Klager til Ellison over Oracles 'fjendtlige kunderelationer'

Blæser til kamp for opgør med it-licensjunglen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere