For 20 kroner per barn kan forældre trygt lade de små poder løbe vildt omkring, når Tivoli i København på fredag går i gang med endnu sæson.
Det er i hvert fald ideen med et nyt overvågningssystem, som er leveret af Aalborg-virksomheden Bluetags og nordjyske Blip Systems, der indtil sidste år var Ericssons danske Bluetooth-afdeling.
Bluetags leverer Bluetooth-armbånd, som forældre kan leje til deres børn, mens Blip Systems leverer 63 access points, der spredt over parken kan beregne armbåndenes placering med ned til omkring 20 meters nøjagtighed.
Europas tredje største forlystelsespark Tivoli med fire millioner årlige besøgende er en vigtig reference for Bluetags, der i år forventer at føje yderligere to til tre europæiske forlystelsesparker til kundelisten.
Dropper Wi-Fi
Teknologien i Tivoli er en videreudvikling af det system, der i august blev installeret i Aalborgs zoologiske have med den primære forskel, at selskabet nu har droppet 802.11-standarden til trådløse lokalnet, også kendt som Wi-Fi.
- Det er anden generation af vores teknologi, og nøjagtigheden er bedre. Tidligere brugte vi både Bluetooth og Wi-Fi, men det har den fejl, at Wi-Fi kun kører på en kanal og går ned, hvis der er støj. Bluetooth har 80 kanaler, som der hele tiden skiftes imellem, siger Jens Ole Østergaard, administrerende direktør for Bluetags.
Samtidig sidder det lille Bluetooth-mærke nu et i bånd, som børn tager om armen. Ligesom med Aalborg Zoo tilbyder løsningen, at forældre kan sende en SMS fra deres mobiltelefon og inden for 20 sekunder få at vide, hvor barnet befinder sig i forlystelseshaven.
Armbåndet har også en knap, som børnene kan bruge til at sende en besked til forældrenes mobiltelefon, men den funktion benytter Tivoli ikke, når systemet sættes i gang på fredag.
Tidligere Ericsson-folk bag netværket
Selve lokaliseringen foregår ved at måle ud fra de 63 trådløse Bluetooth-sendere, som Blip Systems ? en anden virksomhed i Aalborg-området ? har leveret.
Blip Systems opstod sidste sommer, da 10 medarbejdere købte den danske Bluetooth-afdeling af den svenske teleproducent Ericsson.
Udover ordren til Tivoli har selskabet også leveret netværk til kontormiljøer og museer.
Selskabets administrerende direktør, Peter Knudsen, fortæller, at Blip Systems med 12 ansatte sidste år fulgte forretningsplanen og kom ud med en omsætning på et encifret millionbeløb og et underskud, som alene skyldtes opstartsomkostninger.
Strategiskifte i Aalborg
Det andet firma bag ordren - Bluetags - skulle oprindelig udvikle kuffertmærker, der skulle gøre det muligt at holde styr på kuffertens position, men den strategi blev afløst af en satsning på at spore rejsende i lufthavne. Sidste år tog firmaet så et nyt skifte til den nuværende satsning på forlystelsesparker, selv om det tidligere fokusområde lufthavne er på vej ind i billedet igen.
- Vi er i gang med at tale med lufthavne og lignende, hvor systemet kan bruges som adgangskontrol. Lufthavnene vil blandt andet bruge det til sine passagerer, så de kan se, hvor der bliver skabt flaskehalse, siger Jens Ole Østergaard.
Bluetags ønsker ikke at oplyse noget om størrelsen på ordren til Tivoli eller antallet af mærker, som Tivoli har købt. Aalborg-selskabets senest offentliggjorte regnskab er fra 2002 og viste et underskud på 7,5 millioner kroner.