Artikel top billede

Opfordring til alle Computerworld-læsere: Hjælp DSB - har du gode ideer til nemme projekter?

Har du ideer til hvordan DSB med små digitale manøvrer og geværgreb kan tilføre stor værdi til kunderne? Så smøg ærmerne op og læs denne artikel - DSB sidder klar på Computerworld og venter på din idé.

Fremtiden er nu! Du er nu ankommet til din destination - velkommen til fremtiden.

I filmen Back to the Future rejser Michael J. Fox til fremtiden, hvor der eksisterer svævende skateboards og selvbindende sko fra Nike. Året der rejses til er 2015.

Prototyper til svævende skateboards blev fremvist sidste år, og Nike har annonceret, at de vil forsøge at udvikle den sko, der var med i filmen.

Sagt med andre ord - fremtiden er nu.

Vi er så heldige at leve i en moderne tid, hvor mulighederne hovedsagligt begrænses af fantasien.

Spørgsmålet er, hvad gør en stor virksomhed for at holde trit med fremtiden, så man ikke bliver overhalet indenom, eller står tilbage som en forfalden kæmpe.

Hvor er det store digitaliseringspotentiale i DSB?

DSB er en virksomhed der berører utroligt mange mennesker dagligt, ja vi har faktisk 500.000 rejsende om dagen.

Det kunne derfor være interessant at høre, hvad I tænker om digitaliseringspotentialet i DSB?

Vi er klar over, at en af de første indskydelser vil være at nævne rejsekort, informationsskærme, toge til tiden (selvom togene kører historisk til tiden. 97,3 procent af alle S-tog kørte således til tiden sidste år, og 98,2 procent af alle afgange blev gennemført som planlagt).

Vi ønsker at kigge på muligheder ud over de store basis-it projekter (rock-solid).

Hæve blikket og kigge på de projekter som man altid drømmer om, men som man aldrig finder tid til, fordi daglig drift, det strategiske vigtige projekt, sektor-lov projektet, eller 117 andre opgaver overtager opmærksomheden.

Hvad er det så for muligheder DSB bør fokusere på?

Hvor kunne man med små digitale manøvrer og geværgreb tilføre stor værdi til DSB's kunder?

De 5 benspænd

Det skal dog ikke være for let, så vi har givet os selv fem benspænd, der skal hjælpe os til at holde fokus på fremtiden. 

Områderne er: Big data, cloud, mobile, internet of things og social. 

Hermed ikke sagt, at andre ideer ikke vil blive taget til efterretning, men der vil som udgangspunkt blive fokuseret på disse områder.

Det er dog også fem store områder, så der er rig mulighed for at være kreativ og komme med gode ideer.

Nogle potentielle kandidater kunne være:

• Vi kunne på informationsskærmene vise hvilke vognsæt der er bedst plads i.

Det ville kræve at vi brugte ændringen i togets vægt, sensorer i sæderne eller lignende.

For at forhindre flaskehalse kunne vi så også bruge vejrdata til at finde ud af hvor mange togsæt der skal i drift, men også til at give informationer om langsigtet påvirkning på materiel.

• Vi kunne give mulighed for at indrapportere af fejl og mangler (grafitti, hærværk og lignende) på en nem måde med billeder og geolokation fra telefonen.

Vi kunne gøre det til et spil, hvor man kan se hvem som er bedst til at rapportere fejl og mangler.

Og DSB ville så kunne anvende det til at optimere bemanding og få fikset ting hurtigere.

• Vi kunne sætte Smartlight i togene.
Hvis ikke der er rejsende med en given vogn, eller på en given plads, så slukker lyset. På den måde sparer vi strøm, reducerer vores CO2 udslip, og vi får måske nogle data, der kan fortælle os mere om anvendelsen af togvognene, og hvornår de skulle efterses og vedligeholdes.

Dette er selvsagt blot et lille udpluk af ideer, og der er helt sikkert mange andre gode.

Det er her du kommer ind.

Hvor synes du det oplagte digitaliseringspotentiale ligger i DSB? Computerworld har lovet at lade kommentarfeltet være åbent - så kom med dit bud nedenfor...




Premium
Test: Derfor vil jeg gerne have Google ind i min næste bil - og det er dårligt nyt for nogle bilproducenter
Googles Android Automotive er et vellykket styresystem til bilen, der vender op og ned på magtbalancen i bilbranchen. Computerworld har prøvekørt softwaren og har dommen klar.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.