Her er danske virksomheders fem dødssynder på Facebook

Mange virksomheder på Facebook poster i blinde indlæg ud til deres fans. En dansk ekspert i sociale medier giver her sit bud på de fem mest typiske fejl, og så får du også fem gode råd til at toptune din indsats på sociale medier.

Danske virksomheder i titusindvis forsøger at vride vores opmærksomhed hen på deres lille hjørne af de sociale medier blandt vrimlen af nyfødte babyer, rejseopdateringer og kattevideoer.

Facebook er det helt store billboard med en mosaik af mange små annoncer og firma-opdateringer som appetitvækkere til, at vi en skønne dag finder portemonnæen frem og køber et af de omtalte produkter eller services.

Mange selskaber mener, at det er nok blot at være til stede på de sociale medier og kvække engang i mellem med et godt tilbud eller to.

Nye retningslinjer
Men den strategi - eller mangel på samme - fraråder Kasper Bengtson fra bSocial.dk, som har hjulpet over 300 virksomheder til at blive set, hørt og forstået på Facebook.

Især efter verdens største sociale medie for nyligt har meldt ud, at promoverende opslag fra virksomheder i stigende grad bliver valgt fra, hvis de ikke bliver delt eller opnår de forjættede likes.

"Nyhedsstrøms-algoritmen bliver tweaket, så det kun er de mest relevante opslag, der bliver vist. Og når brugerne allerede har liket din virksomhed, så gælder det om at få det meste ud af opmærksomheden," forklarer Kasper Bengtson til Computerworld.

De fem dødssynder
Han har beskrevet de fem værste fejl, som mange virksomheder begår på de sociale medier, når de forsøger at fange folks opmærksomhed.

1. Spammeren er den afsender-orienterede virksomheder der jagter likes uden tanke på, hvad brugerne og forhåbentligt kunderne kan bruge informationen til.

"En Facebook-side er ikke et produktkatalog, og du skal hellere hjælpe folk med deres dagligdags problemer end spamme dem med reklamer. Hvis du for eksempel sælger har en haveforretning, så producer en video, hvor folk kan se, hvordan dit produkt hjælper dem i haven," lyder rådet.

2. Den utålmodige virksomhed ønsker at konvertere likes, følgere og fans til salg her og nu, og det er kan godt vise sig at være en lidt for aggressiv strategi ifølge Kasper Bengtson.

"Der kan jo godt gå op til et år, før et like bliver til en kunde og der må man bare væbne sig med tålmodighed. At engagere sig på de sociale medier et return of investement på den lange bane," siger han.

3. Like-jagt er det ultimative mål for nogle virksomheder, hvilket ifølge Kasper Bengtson er helt håbløst, da likes kan købes i tusindtal fra internettets mere lyssky sider.

"Ofte er det chefen, der siger, at virksomheden skal have likes, fordi det er noget, som chefen kan forstå. Men hvis man bare jagter likes, så mister man meningen med sine relationer, som man gerne skal have et så tæt forhold til som muligt," lyder rådet fra Kasper Bengtson.

4. Tekniske mangler er noget, der går igen på mange selskabers Facebook-sider. Og så kan det godt gå hen og blive en noget sørgelig fornøjelse at besøge en virksomhed med skæve billeder og ringe kommunikative virkemidler.

"En ejer af en mindre virksomhed kan godt have svært ved at slippe kontrollen og lade andre om at opdatere Facebook-siden. Sommetider kan det faktisk godt betale sig at bruge målrettede annoncer i stedet for opdateringer. Det kræver dog, at man har den tekniske forståelse for anvendelse af annoncer," siger Kasper Bengtson.

5. Glemmer bruger-feedback er en klassisk fejl på Facebook, når virksomheden har sendt sit budskab af sted. For mange glemmer efterfølgende at lytte på den respons, som brugerne vender tilbage med.

"Brugernes respons kan give et vigtigt fingerpeg om, hvad de mangler, kan lide eller ikke kan lide når din virksomheder opdaterer. Hvis man er bange for negativ feedback eller ignorerer brugernes opdateringer, så bør man nok overveje, hvorfor man overhovedet er på Facebook."

Læs også:
Facebook at Work: Her er argumenterne for og imod at bruge den nye tjeneste




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere


Netværkssikkerhed - teknologi og værktøjer til at skabe sikre netværk

Netværket er din virksomheds livsnerve: Den ofte oversete teknologi, der sikrer, at interne og eksterne medarbejdere, leverandører eller kunder har adgang til netop den information der holder driften kørende.

07. oktober 2020 | Læs mere


ESDH/ECM: Effektiv data- og dokumenthåndtering i din organisation

Den rigtige dokumenthåndtering er i den grad med til at sikre effektiviteten i din virksomhed. Det hjælper både din virksomhed og dine medarbejder til at spare tid, mindske risikoen for fejl og leve op til gældende regler. Få svar på hvilke arbejdsprocesser, der med fordel kan digitaliseres først.

20. oktober 2020 | Læs mere






Computerworld
Tesla ramt af omfattende it-nedbrud: Brugere kan ikke låse bilen op via appen
Tesla ramt af store tekniske vanskeligheder, der har fået interne og eksterne systemer til at gå ned. Tesla-ejere har ikke kunne forbindes til bilerne via appen.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Et kig på The Nordic 2020 Databerg Report
Cloud-teknologien har i sig selv ikke en lang historie, men dét den har ændret og udviklet på den relativt korte tid, er ganske imponerende. Med den udvikling er fulgt en forståelse for, hvad der kan opnås ved at etablere et cloud miljø, og specielt inden for de sidste 5 år er det gået rigtig stærkt. Der er ikke længere tale om en simpel data storage mekanisme, men et helt unikt forretningsredskab. En undersøgelse foretaget i 2015 og 2020 af Veritas og Vanson Bourne viser dog, at adoptionen af cloud i de nordiske lande, ikke er kommet så langt, som forventet for 5 år siden. Men markedsperspektivet omkring værdierne ved cloud services er modnet og de nuværende forventninger er mere realistiske. Men hvad er perspektiverne egentlig? Det kan du blive klogere på i dette whitepaper.