Her er danske virksomheders fem dødssynder på Facebook

Mange virksomheder på Facebook poster i blinde indlæg ud til deres fans. En dansk ekspert i sociale medier giver her sit bud på de fem mest typiske fejl, og så får du også fem gode råd til at toptune din indsats på sociale medier.

Danske virksomheder i titusindvis forsøger at vride vores opmærksomhed hen på deres lille hjørne af de sociale medier blandt vrimlen af nyfødte babyer, rejseopdateringer og kattevideoer.

Facebook er det helt store billboard med en mosaik af mange små annoncer og firma-opdateringer som appetitvækkere til, at vi en skønne dag finder portemonnæen frem og køber et af de omtalte produkter eller services.

Mange selskaber mener, at det er nok blot at være til stede på de sociale medier og kvække engang i mellem med et godt tilbud eller to.

Nye retningslinjer
Men den strategi - eller mangel på samme - fraråder Kasper Bengtson fra bSocial.dk, som har hjulpet over 300 virksomheder til at blive set, hørt og forstået på Facebook.

Især efter verdens største sociale medie for nyligt har meldt ud, at promoverende opslag fra virksomheder i stigende grad bliver valgt fra, hvis de ikke bliver delt eller opnår de forjættede likes.

"Nyhedsstrøms-algoritmen bliver tweaket, så det kun er de mest relevante opslag, der bliver vist. Og når brugerne allerede har liket din virksomhed, så gælder det om at få det meste ud af opmærksomheden," forklarer Kasper Bengtson til Computerworld.

De fem dødssynder
Han har beskrevet de fem værste fejl, som mange virksomheder begår på de sociale medier, når de forsøger at fange folks opmærksomhed.

1. Spammeren er den afsender-orienterede virksomheder der jagter likes uden tanke på, hvad brugerne og forhåbentligt kunderne kan bruge informationen til.

"En Facebook-side er ikke et produktkatalog, og du skal hellere hjælpe folk med deres dagligdags problemer end spamme dem med reklamer. Hvis du for eksempel sælger har en haveforretning, så producer en video, hvor folk kan se, hvordan dit produkt hjælper dem i haven," lyder rådet.

2. Den utålmodige virksomhed ønsker at konvertere likes, følgere og fans til salg her og nu, og det er kan godt vise sig at være en lidt for aggressiv strategi ifølge Kasper Bengtson.

"Der kan jo godt gå op til et år, før et like bliver til en kunde og der må man bare væbne sig med tålmodighed. At engagere sig på de sociale medier et return of investement på den lange bane," siger han.

3. Like-jagt er det ultimative mål for nogle virksomheder, hvilket ifølge Kasper Bengtson er helt håbløst, da likes kan købes i tusindtal fra internettets mere lyssky sider.

"Ofte er det chefen, der siger, at virksomheden skal have likes, fordi det er noget, som chefen kan forstå. Men hvis man bare jagter likes, så mister man meningen med sine relationer, som man gerne skal have et så tæt forhold til som muligt," lyder rådet fra Kasper Bengtson.

4. Tekniske mangler er noget, der går igen på mange selskabers Facebook-sider. Og så kan det godt gå hen og blive en noget sørgelig fornøjelse at besøge en virksomhed med skæve billeder og ringe kommunikative virkemidler.

"En ejer af en mindre virksomhed kan godt have svært ved at slippe kontrollen og lade andre om at opdatere Facebook-siden. Sommetider kan det faktisk godt betale sig at bruge målrettede annoncer i stedet for opdateringer. Det kræver dog, at man har den tekniske forståelse for anvendelse af annoncer," siger Kasper Bengtson.

5. Glemmer bruger-feedback er en klassisk fejl på Facebook, når virksomheden har sendt sit budskab af sted. For mange glemmer efterfølgende at lytte på den respons, som brugerne vender tilbage med.

"Brugernes respons kan give et vigtigt fingerpeg om, hvad de mangler, kan lide eller ikke kan lide når din virksomheder opdaterer. Hvis man er bange for negativ feedback eller ignorerer brugernes opdateringer, så bør man nok overveje, hvorfor man overhovedet er på Facebook."

Læs også:
Facebook at Work: Her er argumenterne for og imod at bruge den nye tjeneste


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digitalt event: Få mere ud af Dynamics 365 - Del 1

En formiddag med fokus på Microsoft Dynamics 365. Bliv klogere på de nye muligheder og få inspiration til, hvordan du får endnu mere forretningsmæssig værdi med Microsoft's cloud-baserede forretningsapplikationer.

02. juni 2020 | Læs mere


Digitalt event: Få mere ud af Dynamics 365 - Del 2

En formiddag med fokus på Microsoft Dynamics 365. Bliv klogere på de nye muligheder og få inspiration til, hvordan du får endnu mere forretningsmæssig værdi med Microsoft's cloud-baserede forretningsapplikationer.

03. juni 2020 | Læs mere


Online webinar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

03. juni 2020 | Læs mere






Premium
Her er forårets mest lovende computere
2020 er en lovende årgang, når det gælder bærbare maskiner. Overraskende mange af dem er endda velegnede til de fleksible arbejdspladser, som corona-pandemien dikterer.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
10 spændende lederstillinger, som er ledige netop nu
Der er stadigvæk mange ledige it-job. Vi har fundet en række spændende lederstillinger, som du kan søge med det samme.
White paper
Når du skal designe, udvikle og implementere dokumenter i Dynamics 365
I dette whitepaper får du et overblik over de forskellige muligheder, der findes, når du skal designe, udvikle og implementere eksterne ERP-dokumenter i Dynamics 365 for Finance and Operations. I dokumentet kan du blandt andet se en sammenligning mellem Lasernet og en række andre løsninger. Bag whitepaperet står Tabellae, der over de seneste ni år har arbejdet med mere end 500 ERP-projekter og som har stor indsigt i Lasernet Output Management-systemet fra Formpipe Software.