Artikel top billede

Her er danske virksomheders fem dødssynder på Facebook

Mange virksomheder på Facebook poster i blinde indlæg ud til deres fans. En dansk ekspert i sociale medier giver her sit bud på de fem mest typiske fejl, og så får du også fem gode råd til at toptune din indsats på sociale medier.

Danske virksomheder i titusindvis forsøger at vride vores opmærksomhed hen på deres lille hjørne af de sociale medier blandt vrimlen af nyfødte babyer, rejseopdateringer og kattevideoer.

Facebook er det helt store billboard med en mosaik af mange små annoncer og firma-opdateringer som appetitvækkere til, at vi en skønne dag finder portemonnæen frem og køber et af de omtalte produkter eller services.

Mange selskaber mener, at det er nok blot at være til stede på de sociale medier og kvække engang i mellem med et godt tilbud eller to.

Nye retningslinjer

Men den strategi - eller mangel på samme - fraråder Kasper Bengtson fra bSocial.dk, som har hjulpet over 300 virksomheder til at blive set, hørt og forstået på Facebook.

Især efter verdens største sociale medie for nyligt har meldt ud, at promoverende opslag fra virksomheder i stigende grad bliver valgt fra, hvis de ikke bliver delt eller opnår de forjættede likes.

"Nyhedsstrøms-algoritmen bliver tweaket, så det kun er de mest relevante opslag, der bliver vist. Og når brugerne allerede har liket din virksomhed, så gælder det om at få det meste ud af opmærksomheden," forklarer Kasper Bengtson til Computerworld.

De fem dødssynder

Han har beskrevet de fem værste fejl, som mange virksomheder begår på de sociale medier, når de forsøger at fange folks opmærksomhed.

1. Spammeren er den afsender-orienterede virksomheder der jagter likes uden tanke på, hvad brugerne og forhåbentligt kunderne kan bruge informationen til.

"En Facebook-side er ikke et produktkatalog, og du skal hellere hjælpe folk med deres dagligdags problemer end spamme dem med reklamer. Hvis du for eksempel sælger har en haveforretning, så producer en video, hvor folk kan se, hvordan dit produkt hjælper dem i haven," lyder rådet.

2. Den utålmodige virksomhed ønsker at konvertere likes, følgere og fans til salg her og nu, og det er kan godt vise sig at være en lidt for aggressiv strategi ifølge Kasper Bengtson.

"Der kan jo godt gå op til et år, før et like bliver til en kunde og der må man bare væbne sig med tålmodighed. At engagere sig på de sociale medier et return of investement på den lange bane," siger han.

3. Like-jagt er det ultimative mål for nogle virksomheder, hvilket ifølge Kasper Bengtson er helt håbløst, da likes kan købes i tusindtal fra internettets mere lyssky sider.

"Ofte er det chefen, der siger, at virksomheden skal have likes, fordi det er noget, som chefen kan forstå. Men hvis man bare jagter likes, så mister man meningen med sine relationer, som man gerne skal have et så tæt forhold til som muligt," lyder rådet fra Kasper Bengtson.

4. Tekniske mangler er noget, der går igen på mange selskabers Facebook-sider. Og så kan det godt gå hen og blive en noget sørgelig fornøjelse at besøge en virksomhed med skæve billeder og ringe kommunikative virkemidler.

"En ejer af en mindre virksomhed kan godt have svært ved at slippe kontrollen og lade andre om at opdatere Facebook-siden. Sommetider kan det faktisk godt betale sig at bruge målrettede annoncer i stedet for opdateringer. Det kræver dog, at man har den tekniske forståelse for anvendelse af annoncer," siger Kasper Bengtson.

5. Glemmer bruger-feedback er en klassisk fejl på Facebook, når virksomheden har sendt sit budskab af sted. For mange glemmer efterfølgende at lytte på den respons, som brugerne vender tilbage med.

"Brugernes respons kan give et vigtigt fingerpeg om, hvad de mangler, kan lide eller ikke kan lide når din virksomheder opdaterer. Hvis man er bange for negativ feedback eller ignorerer brugernes opdateringer, så bør man nok overveje, hvorfor man overhovedet er på Facebook."

Læs også:
Facebook at Work: Her er argumenterne for og imod at bruge den nye tjeneste




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Vi dykker ned i, hvordan du finder den perfekte pasform for netop din virksomhed. Vi ser på, hvordan du kan imødekomme jeres behov for fleksibilitet og hurtig udvikling, samtidig med at håndtere udfordringerne ved cloud-tjenester.

29. februar 2024 | Læs mere


Faldgruber og forberedelser når du skal implementere Dynamics 365 FO

På dette webinar stiller vir skarpt på overvejelser, forberedelser, forretning og faldgruber, så din virksomhed får det bedste udgangspunkt for jeres Dynamics 365-implementering. Du bliver også klogere på at håndtere master data, som er et af de absolut vigtigste områder i ethvert ERP-projekt, og på hvorfor Dynamics 365 FO er en del af et samlet cloud-transformationsprojekt.

29. februar 2024 | Læs mere


Ubrydelig? Kan en smadret storage array stadig levere dine data?

En ting er at læse og høre om, hvor robuste og højt tilgængelige Hitachis storage array lagringssystemer er - men noget andet er oplevelsen af det, når du live kan se, hvordan de ødelægger deres system. Se derfor med, når vi fysisk ødelægger en storage array - og derefter tester om den stadig vil kunne levere dine data.

06. marts 2024 | Læs mere