Her er danske virksomheders fem dødssynder på Facebook

Mange virksomheder på Facebook poster i blinde indlæg ud til deres fans. En dansk ekspert i sociale medier giver her sit bud på de fem mest typiske fejl, og så får du også fem gode råd til at toptune din indsats på sociale medier.

Artikel top billede

Danske virksomheder i titusindvis forsøger at vride vores opmærksomhed hen på deres lille hjørne af de sociale medier blandt vrimlen af nyfødte babyer, rejseopdateringer og kattevideoer.

Facebook er det helt store billboard med en mosaik af mange små annoncer og firma-opdateringer som appetitvækkere til, at vi en skønne dag finder portemonnæen frem og køber et af de omtalte produkter eller services.

Mange selskaber mener, at det er nok blot at være til stede på de sociale medier og kvække engang i mellem med et godt tilbud eller to.

Nye retningslinjer

Men den strategi - eller mangel på samme - fraråder Kasper Bengtson fra bSocial.dk, som har hjulpet over 300 virksomheder til at blive set, hørt og forstået på Facebook.

Især efter verdens største sociale medie for nyligt har meldt ud, at promoverende opslag fra virksomheder i stigende grad bliver valgt fra, hvis de ikke bliver delt eller opnår de forjættede likes.

"Nyhedsstrøms-algoritmen bliver tweaket, så det kun er de mest relevante opslag, der bliver vist. Og når brugerne allerede har liket din virksomhed, så gælder det om at få det meste ud af opmærksomheden," forklarer Kasper Bengtson til Computerworld.

De fem dødssynder

Han har beskrevet de fem værste fejl, som mange virksomheder begår på de sociale medier, når de forsøger at fange folks opmærksomhed.

1. Spammeren er den afsender-orienterede virksomheder der jagter likes uden tanke på, hvad brugerne og forhåbentligt kunderne kan bruge informationen til.

"En Facebook-side er ikke et produktkatalog, og du skal hellere hjælpe folk med deres dagligdags problemer end spamme dem med reklamer. Hvis du for eksempel sælger har en haveforretning, så producer en video, hvor folk kan se, hvordan dit produkt hjælper dem i haven," lyder rådet.

2. Den utålmodige virksomhed ønsker at konvertere likes, følgere og fans til salg her og nu, og det er kan godt vise sig at være en lidt for aggressiv strategi ifølge Kasper Bengtson.

"Der kan jo godt gå op til et år, før et like bliver til en kunde og der må man bare væbne sig med tålmodighed. At engagere sig på de sociale medier et return of investement på den lange bane," siger han.

3. Like-jagt er det ultimative mål for nogle virksomheder, hvilket ifølge Kasper Bengtson er helt håbløst, da likes kan købes i tusindtal fra internettets mere lyssky sider.

"Ofte er det chefen, der siger, at virksomheden skal have likes, fordi det er noget, som chefen kan forstå. Men hvis man bare jagter likes, så mister man meningen med sine relationer, som man gerne skal have et så tæt forhold til som muligt," lyder rådet fra Kasper Bengtson.

4. Tekniske mangler er noget, der går igen på mange selskabers Facebook-sider. Og så kan det godt gå hen og blive en noget sørgelig fornøjelse at besøge en virksomhed med skæve billeder og ringe kommunikative virkemidler.

"En ejer af en mindre virksomhed kan godt have svært ved at slippe kontrollen og lade andre om at opdatere Facebook-siden. Sommetider kan det faktisk godt betale sig at bruge målrettede annoncer i stedet for opdateringer. Det kræver dog, at man har den tekniske forståelse for anvendelse af annoncer," siger Kasper Bengtson.

5. Glemmer bruger-feedback er en klassisk fejl på Facebook, når virksomheden har sendt sit budskab af sted. For mange glemmer efterfølgende at lytte på den respons, som brugerne vender tilbage med.

"Brugernes respons kan give et vigtigt fingerpeg om, hvad de mangler, kan lide eller ikke kan lide når din virksomheder opdaterer. Hvis man er bange for negativ feedback eller ignorerer brugernes opdateringer, så bør man nok overveje, hvorfor man overhovedet er på Facebook."

Læs også:
Facebook at Work: Her er argumenterne for og imod at bruge den nye tjeneste

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S