Fem skarpe til Skat efter årets store it-test: Sådan går det med danskernes årsopgørelse

De første timer tegner godt for Skat. Ventetiden er under 10 minutter. Vi har spurgt it-direktøren, hvordan han selv synes det går.

Artikel top billede

Skat er kommet solidt fra start på årets travleste dag på skat.dk.

Det er nemlig i dag, at mere end fire millioner danskere kan logge på for at se, om årsopgørelsen giver penge tilbage eller, om der skal betales tilbage.

Det er faktisk gået så godt, at der næsten ingen ventetid er for brugerne. Det plejer der ellers at være.

Læs også: 50.000 i kø: Skal du have penge tilbage i skat?

Jan Topp, it-direktør i Skat. Har det overrasket dig, at det går så smertefrit og næsten uden ventetid er fra morgenstunden?

"Det har været en hektisk weekend og morgen i vores it-afdeling. Ventetiden plejer at være noget længere, men vi bliver bedre og bedre hvert år. Det er ingen overraskelse, at der bliver travlt i dag, men det er meget positivt, at det har kørt så gnidningsfrit, som det har indtil videre. Kan vi holde denne kadence, så er vi rigtig godt tilfredse. Så kan vi nå at servicere omkring tre millioner brugere inden dagen er omme."

Hvad er den gennemsnitlige ventetid her til morgen?

"Sidst jeg var inde og se, var der seks til syv minutters ventetid på websiden, og der er under ti minutters ventetid på en telefonsamtale med Skat."

Er besøgsstrømmen anderledes end sidste år?

Jeg er lidt overrasket over, at der har været små to millioner inde på Skat.dk i løbet af weekenden. Vi åbner jo først officielt i dag. Vi har justeret lidt i løbet af weekenden, hvor ventetiderne har været noget længere.

Hvad skal der til for at ventetiden helt forsvinder?

Det kommer den ikke til. Der er en vis ide i at have lidt ventetid ved skærmen. Hvis vi bare lukkede alle ind på websiden, så ville telefonerne blive overbelastet. Det er en balancegang mellem flere kanaler, hvor der ikke må opstå flaskehalse. Så lidt kø vil der altid være."

Hvordan er det gået med jeres Facebook-support som i afprøver for første gang i år?

"Den er kun halvanden time gammel, men det er gået godt. Der er mange spørgsmål, men folk hjælper hinanden og det er helt nyt," lyder det fra en tilfreds it-direktør i Skat.

Læs også:

Skats it-direktør: Sådan ruster vi os til mandagens klik-storm

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job