Test: Samsung Galaxy S6 Edge er en Samsung-telefon, som faktisk er flot - og hurtig

Samsung har endelig lyttet til sine brugere og har fjernet al den billige plastik på sine flagskibstelefoner. Resultatet er en flot telefon med en buet skærm, som vi ikke helt ved, hvad vi skal gøre med.

Samsung har lanceret en ny Galaxy S-telefon.

Denne gang er det en S6 - og nok mere vigtigt: En S6 Edge.

Ud over de forventede forbedrede hardware-specifikationer, så er det specielt tre steder, som telefonen skiller sig ud fra mængden på: Skærmen, kameraet og designet.

For skærmen buer på kanterne, hvilket giver en følelse af, at skærmen ikke ender, kameraet er et af de bedste mobilkameraer, vi har testet, og designet... ja man skulle ikke tro, at det er en Samsung-telefon.

For den er faktisk flot.

Design: Væk med asiatisk plastik
Samsungs Galaxy S-modeller har altid været et ambivalent væsen: Samsung G S3 og G S4 havde god og solid hardware med masser af kraft til spil og apps, men hver gang har hardwaren været overskygget af et billigt udseende i form af glinsende eller glat plastik.

For det er ikke fedt at give over 4.000 kroner for en telefon som Galaxy S4 eller 5, hvor plastikkanternes skinnende malings skræller af med tiden som et Playmobil-våben.

Men S6 (og S6 Edge) er en frisk, ny begyndelse. Kanten er af en fast aluminium, bagsiden af Gorilla Glass, og et skinnende finish.

Det er forfriskende at kalde en Samsungtelefon for flot - også selvom det nye design med den buede skærm skærer en smule ind i håndfladerne, når du står med den.

Men telefonen ér hammerflot for nu at sige det lige ud. Har man før lagt en iPhone og en Samsung-telefon ved siden af hinanden, har man nemt kunne se, hvilken der var mest eksklusiv. Hvilken telefon, der føltes som det bedst producerede produkt. Det kan man ikke længere. Absolut ikke.

For engang skyld ville jeg faktisk være lidt stolt af at vise Samsung-telefon frem.

Og specielt på grund af den buede skærm. Skærm: Buet, men uden funktion
Det mest iøjenfaldende ved S6 Edge er dog ikke den metalliske kant eller bagsiden af glas. Den buede skærm stjæler al opmærksomheden. Den buede skærm er en videreudvikling fra Samsungs Note 4, som benyttede skærmen på den ene side.

Edge 6 har buet skærm på begge sider, så dobbelt buet er dobbelt så godt?

Ikke helt.

Buen giver ikke meget. Ud over nogle få specifikke funktioner, såsom at din telefon vil lyse blåt, hvis din chef ringer, når telefonen ligger med skærmen nedad. Eller telefonen viser nat-ur om natten på den skrå skærm, så er den buede skærm mest af alt ren design.

Nogle vil nok mene, at det er en "gimmick". I hvert fald giver du cirka 1.000 kroner mere for en S6 Edge, end du gør for en "standard" S6. Hardwaren er mere eller mindre den samme ud over et lidt større batteri på S6 Edge, så de 1.000 kroner går udelukkende til den større skærm.

Samtidig har telefonen et virkelig godt kamera. Lige præcis kameraet har altid været en af Samsungs stærke sider. Du kan se eksempler på kameraet samt billeder af telefonen her.

Og så skal Samsung have ros for ikke at have fyldt telefonen op med uendelige mængder af ligegyldige apps. Vi talte en håndfuld i alt inklusiv Facebook og Messenger, og mens det stadig er lidt for mange, så er det en stærk forbedring.

Konklusion
Skal du købe en Samsung Galaxy S6 Edge?

Telefonen har den nyeste og stærkeste hardware set i en telefon. Den har et virkelig godt kamera med en god Sony-sensor, hvilket giver gode billeder i mørke aftenstunder og spektakulære billeder i godt lys.

Men ud over "wuaw-effekt", så giver den buede skærm ikke meget for de 1.000 kroner ekstra. Hvis resten af det ovenstående lød forfriskende, så køb en S6'er i stedet. Læs også: Test: HTC One (M9) er en design-perle




Premium
Michael Meister fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til: Her er hans plan som ny topchef for Cibicom
Interview:Michael Meister forlader snart IT Relation til fordel for rollen som topchef i danske Cibicom, hvor han skal være med til at sætte fart på væksten. Se hans plan for selskabet her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.