Tivoli tilbyder fra fredag, at forældre kan leje Bluetooth-armbånd, som holder styr på børnene, men allerede i marts var Legoland klar med et lignende tilbud.
Bag løsningerne står to konkurrerende danske it-firmaer, som begge satser på det europæiske marked for overvågning af børn i forlystelsesparker. Med Tivoli og Legoland har de hver fået en vigtig reference.
Aalborg-firmaet Bluetags har med Blip Systems som underleverandør stået for systemet til Tivoli, der er baseret på Bluetags' egenudviklede Bluetooth-mærker.
Heroverfor står Århus-firmaet Opus IT, der baserer sit system på hardware fra den amerikanske it-udvikler Bluesoft.
Selskabet leverede sin første løsning til Legoland, da forlystelsesparken i marts slog dørene op til endnu en sæson i Billund.
- Det er mere eller mindre de samme kunder, vi går efter, men det er forskellige systemer, fortæller direktør Peter Møller med ansvar for området i Opus IT.
Bruger amerikansk hardware
Opus IT er oprindelig en lille SAP-udvikler med fire ansatte, og det nye forretningsområde er under navnet Kidspotter ved at blive skilt ud som en selvstændig del af forretningen med foreløbig fem ansatte.
Hvor Bluetags i Aalborg har brugt år på at udvikle sit eget Bluetooth-mærke, har Opus IT i stedet vendt blikket mod amerikanske Bluesoft, der har udviklet mærker og lokaliseringsteknologi baseret på 802.11b-standarden, også kendt trådløse lokalnet, WLAN og Wi-Fi.
Til løsningen i Legoland har Opus IT brugt et års tid på at udvikle software, der med Bluesofts Wi-Fi-hardware gør det muligt at lokalisere mærker ned til en afstand på tre meter.
I Legolands tilfælde lejer forældre mærkerne for 30 kroner, hvorefter de via mobiltelefonen kan få koordinater på deres børns placering i parken. På et medfølgende specialkort kan de bruge koordinaterne til inden for en radius på 10 meter at se præcis, hvor børnene befinder sig.
Mere end bare sporing af børn
Legoland oplyser, at omkring 500 familier indtil videre har benyttet sig af systemet, som stadig er i en testperiode.
Systemet minder i høj grad om det, som Aalborg-virksomheden Bluetags har solgt til Tivoli med den forskel, at forældrene i Tivoli får at vide, hvilket område børnene befinder sig i frem for koordinater.
Opus IT vil også tilbyde forlystelsesparker en mulighed for at bruge mærkerne til at forbedre parkernes opbygning ved eksempelvis at spore, hvordan besøgende bevæger sig rundt i parken.
Selskabet har indgået en tæt strategisk alliance med amerikanske Bluesoft, der for nyligt fik et kapitaltilskud på over 35 millioner kroner fra Intel, og satser ligesom konkurrenten Bluetags på at sælge systemet til forlystelsesparker i hele Europa.
- Forlystelsesparker har jo generelt en utrolig stor fokus på indtjening per gæst, men man kan sagtens forestille sig, at systemet også kunne bruges andre steder som for eksempel indkøbscentre, siger Peter Møller.
Samme sponsor
Produktet Kidspotter er designet, så forlystelsesparker kan måle de besøgendes adfærd afhængig af vejr, begivenheder og tid på dagen eller året. Data bliver gemt i åbne formater, så køberne kan bruge egne analyseværktøjer til at tygge dataene igennem.
Konkurrenten Bluetags har også planer i den retning og har tidligere fortalt til Computerworld Online, at systemet forsøges afsat til lufthavne, der kan bruge det til at spore flaskehalse, når passagerne går gennem lufthavnen.
De konkurrerende systemer i Tivoli og Legoland bærer i øvrigt begge navnet Bliv-Tryg-Væk, fordi forsikringsselskabet Tryg står som sponsor begge steder.