Artikel top billede

På President Institute-konferencen mødtes Googles europæiske topchef Matt Brittin kort med den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager backstage. De to kommer formentlig til at tale en del sammen i fremtiden.

Google: Derfor har vi slet ingen ambitioner om at være store og magtfulde

Ifølge søgegiganten Google har selskabet ingen intentioner om at misbruge sin magt på at skovle penge ind og bryde EU-regler. Vi vil bare hjælpe folk, lyder det fra Google-topdirektør.

Google er historien om nørderne i garagen, der udviklede en søgemaskine, som få år efter fik millioner og atter millioner af internetbrugere til at 'Google' deres oplysninger.

Siden er selskabet forgrenet i mange retninger med kontorpakker, robotteknologi, balloninternet og mobilsystemet Android, som en milliard mennesker har helt inde på livet.  

For bare at nævne en brøkdel af Googles aktiviteter, der bidrager til en årlig omsætning på 460 milliarder kroner.

Med den voksende indflydelse er der igennem årene også kommet øget fokus på virksomhedens behandling af brugernes data og selskabets egen position som den suverænt største søgemaskine i verden.

Kan koste milliarder

EU har eksempelvis i snart fire år forsøgt at indgå forlig med Google om, hvorvidt selskabet fremhæver sine egne produkter i søgningerne på bekostning af konkurrenternes ditto.

Hvis klagerne får medhold, kan Google risikere at skulle betale en bøde på 10 procent af sin globale omsætning.

Læs også: Hvad så, Margrethe Vestager - skal Google betale EU-bøde på 35 milliarder kroner?

Men sådan behøvede det slet ikke at være.

Det forklarer søgeselskabets europæiske direktør, Matt Brittin, på President Institute-netværkskonferencen President Summit foran komkring 1.500 deltagere i Bella Center i København.

"Vi vil gerne give vores brugere svar på deres søgninger, og vi rangerer derfor ikke specifikke sider fra specifikke virksomheder øverst i resultaterne. Vi vil gerne være konstruktive og gøre alt for at hjælpe EU-undersøgelserne på vej, så vi selv kan komme videre med at innovere," siger han.

"Vi er kun populære, fordi vi hjælper folk. Derfor har vi heller ingen ambitioner om at være store eller de største. Vores ambition er at udvikle nye, smarte løsninger, der hjælper folk," fortsætter Matt Brittin, der udover Google-karrieren også engang har kæmpet sig til en VM-bronzemedalje i roning.

Bedst mulige garanti

Direkte adspurgt af President Institute-konferencens moderator, Lillian Gjerulf Kretz, om, hvorvidt vi kan stole på Google og selskabets opbevaring af data, svarer Matt Brittin:

"Du kan ikke have privacy uden sikkerhed, og vi har efter Snowden-afsløringerne intensiveret kryptering af vores services. Vi skal hele tiden arbejde hårdt på at sikre den bedst mulige garanti for brugernes data."

Han uddyber, at denne 'bedst mulige garanti' kun kan stilles, hvis Google sikrer et frit forbruger-valg ved, at brugerne kan kontrollere deres egne data, samt at der er gennemsigtighed med, hvordan Google-brugernes data bliver anvendt.

Dette har Google blandt andet beskrevet i sine online-betingelser omkring privatlivs-politik

"Det er forkert at sige, at vi misbruger en form for dominans, da vi jo hjælper vores brugere med at finde de mest populære ting på nettet. Vi er på et marked med stor konkurrence, og du kan godt finde informationerne andre steder (end hos Google, red.)," forklarer Matt Brittin.

Læs også:

Hvad så, Margrethe Vestager - skal Google betale EU-bøde på 35 milliarder kroner?

EU vil tvangs-opsplitte Google eller tvinge selskabet åbent for rivalerne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere