Artikel top billede

DR-vært betalte fire millioner kroner for frokost - fik otte millioner kroner tilbage

Den var helt gal, da en DR-journalist for nyligt betalte fire millioner kroner for en risret i kantinen. Nu har han fået tilbageført det dobbelte beløb - otte millioner kroner - til sin konto.

Da DR-journalist Kasper Harboe fra programmet P4 i fredags gik i kantinen hos sin arbejdsgiver i Aarhus, blev han en oplevelse eller to rigere.

For efter købet af en risret til 32 kroner gik betalingsterminalen så meget amok, at han blev trukket 125.000 gange for beløbet på sit mastercard.

Det vil sige, at kortet blev drænet for små fire millioner kroner. 

Samtidig fik flere andre spisende gæster trukket for meget, da de satte deres betalingskort i terminalen, skriver Metroxpress

Et lokalt problem

Nets har kigget på sagen i et par dage for at undersøge, om der var tale om en generel fejl med trækket på folks kreditkort, eller om det drejede sig om et lokalt problem i DR's Aarhus-kantine.

Betalingsselskabet kan nu bekræfte over for Computerworld, at der har været tale om en fejl på den specifikke betalingsterminal.

"Terminalen er blevet lukket og åbnet igen, og nu bliver den holdt under opsyn for andre uregelmæssigheder," forklarer pressemedarbejder Ulrik Marschall hos Nets.

"Så taler vi ikke mere om det"

Historien med den store regning for en trods alt relativ simpel ret stopper ikke her.

For BT kan oplyse, at da Kasper Harboe skulle have pengene retur fra maskinfejlen, er der blevet overført to gange fire millioner kroner - otte millioner kroner - altså dobbelt så meget, som maskinen spiste i første omgang.

"Positiv udvikling i MasterCard-gate: De fire millioner er nu tilbageført to gange. Så snakker vi ikke mere om det," lyder den muntre Facebook-opdatering fra Kasper Harboe i kølvandet på den store tilbagebetaling.

Fejl på fejl

Hos Kasper Harboes bank, Coop Bank, forklarer kommunikationsdirektør Karin Hindkjær til Computerworld, at den store tilbagebetaling naturligvis er en fejl ovenpå den oprindelige fejl.

"Vi overførte fire millioner kroner med det samme, så kunden ikke skulle opleve et tab på knap fire millioner kroner," siger hun til Computerworld og fortsætter:

"Nets har så i morges også overført fire millioner kroner, så begge beløb har stået der en times tid, så det så ud til, at der i alt var overført otte millioner kroner," siger Karin Hindkjær.   

De otte millioner kroner stod således på Kasper Harboes konto en times tid, inden Coop Bank hev sine millioner hjem igen. 

Læs også:
Problemer med Apple Pay: Disse problemer plager brugerne

Her er prisen: Det skal vi have for at sælge vores passwords




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere